פרויקט חדש לזיהוי נטיות אובדניות בקרב תלמידי בית הספר יחל השנה בבתי הספר של קרית חיים. במסגרת הפרויקט יוכשרו אנשי הצוות לזהות תלמידים הנמצאים במצוקה נפשית ועלולים לנסות להתאבד, ולהעניק להם סיוע ראשוני.

"לא לכל מורה יש אינטואיציה איך לגשת לתלמיד". צילום אילוסטרציה: ShutterStock

ד"ר עידן קוסובסקי, פסיכולוג בשירות הפסיכולוגי של עיריית חיפה ומנהל צוות קרית חיים, מציין שהתוכנית תחל השנה בכל בתי הספר בקריה. ד"ר קוסובסקי: "אנחנו רואים לאורך השנים עלייה משמעותית, סטטיסטית, במספר הילדים שניסו להתאבד.

בקרב ילדים עד גיל 15, יש עלייה של 15 אחוז בשלוש השנים האחרונות. כמו כן אנחנו רואים ירידה בגילאים. מבחינתנו זה אור אדום, שאומר משהו פה לא עובד". לדבריו, עיקר הבעיה היא החשיפה דרך האינטרנט או הטלוויזיה שלתכנים שאינם מותאמים לגיל הנערים.

מהו הגיל הכי נמוך שבו מגלים נטיות אובדניות?
"מכיתות ד'-ה', טרום גיל ההתבגרות. היום ילד כותב בגוגל 'אני עצוב', 'בדיכאון' או 'הרביצו לי' ועולים לו מיד אתרים עם פתרונות לנושא. גוגל הוא החבר הכי טוב שלהם".

בעיה נוספת לדבריו, היא החברה התחרותית בה אנו חיים, בעקבות הרשתות החברתיות המאפשרות לילדים למדוד את מידת הפופולריות שלהם, להשוות עצמם לאחרים ואף ליצור חרמות על ילדים אחרים. הסיבה להתנהגות זו, לדברי ד"ר קוסובסקי טמונה באופי האגוצנטרי של ילדים.

"המשמעות של תחרות היא, שיהיה לי כוח וארגיש חזק ומשמעותי בתוך התרבות של אינסטנט בה אנו חיים, ולגרום לאחר להרגיש נמוך וחלש יותר. זה מה שנותן לי את תחושת הכוח. הם חושבים ברמה אבסטרקטית, מאוד רגעית, אגוצנטרית. היכולת של הילדים לבצע חשיבה יותר מופשטת מתפתחת רק עם הכניסה לגיל ההתבגרות. בגילאים הצעירים יש הרבה תחרותיות, וכדי להרגיש יותר טוב עם עצמי, אני אדרוך וארמוס מישהו אחר".

מה מטרת תוכנית'שומרי הסף'?
"במסגרת התוכנית יעבור הצוות החינוכי בבית הספר הכשרה כיצד לזהות ילדים הנמצאים במצוקה נפשית, כיצד לפנות אליהם ולתת מענה ראשוני. מורה שנמצא בכיתה ומכיר את התלמידים, יכול לזהות ילד שעד היום היה פעלתן, חיוני ושמח, ופתאום הוא כבוי ולא שמח יומיים או שלושה.

ד"ר עידן קוסובסקי. צילום: פרטי

הידע שקיבל יאפשר לו לפנות אל אותו תלמיד ללא חשש ולשאול אותו שאלות מאוד קונקרטיות לגבי מצבו. זה יכול להתפתח לדיאלוג שיעצים את הילד, שהוא יראה שהוא מקבל תשומת לב. אם אותו איש צוות מזהה שרמת המצוקה לא משתנה, שהוא מערב עוד גורמים".

זה לא משהו שמורה אמור לעשות בכל מקרה?
"בוודאי שהיינו רוצים שכל מורה יעשה את זה. בפועל אנחנו מדברים על מערכת עם כיתות מאוד גדולות, עם תחלופה מאוד גבוהה של מורים, ולא לכל מורה יש אינטואיציה איך לגשת לתלמיד, איזה שאלות לשאול, והתוכנית מעלה את תחושת הביטחון של מורים".