בשנים האחרונות מתבצעים בקריות פרויקטים רבים, שבחלקם לפחות לוחות הזמנים שנמסרו בתחילה הם בגדר המלצה או פנטזיה בלבד. בדקנו שלושה פרויקטים גדולים כאלה, שכל מי שעובר לידם שואל את עצמו: למה זה לוקח כל כך הרבה זמן?

כביש 781
צומת הצריף - הכניסה לקרית אתא
רקע: העבודות להרחבת כביש 781, ובכללן סלילת מסלול למטרונית בפיקוח חברת "יפה נוף", החלו כבר לפני כשלוש שנים. מדובר בפרויקט גדול, שבכל מקרה יצא לדרך באיחור רב.

העומס קשה גם לא בשעות השיא. כביש 781 בקרית אתא. צילום: נחום סגל

במסגרת הפרויקט מרחיבים את הכביש לכל אורכו, מסדירים את העלייה למחלף אתא צפון ואת הירידה ממנו, סוללים מסלול מטרונית ומסדירים את הנסיעה דרך רחוב העמקים עד לחיבור לכביש ההסתדרות.

מדובר בפרויקט מורכב, שכלל פינוי בעלי נכסים מצידי הכביש על מנת להרחיבו, בהם משתלה ותיקה. תחילה דובר על סיום במהלך שנת 2017. לפני שנה, לשאלת "ידיעות המפרץ" נמסר אז תאריך חדש: הרבעון הראשון של 2018. בפועל, קשה לראות שהפרויקט יסתיים עד אז.

מה קורה בשטח? לאורך הכביש מתבצעות העבודות במלוא הקצב. בחלק של רחוב העמקים עובדים טרקטורים, וגם ביציאה לכיוון כביש עוקף קריות רואים פעילות אינטנסיבית.

גם במחלף עובדים על מנת להרחיבו, כדי שיהיו שני נתיבי עלייה ועוד שניים בירידה. לאורך רחוב העמקים העומס קשה אף שאין זו שעת השיא. בשעות הבוקר ואחר הצהריים המצב קשה בהרבה. למרות העבודות המואצות, על פי מראה העיניים קשה לראות איך הן יסתיימו בתוך חודשיים.

מה גרם לעיכוב? גורמים הקשורים בחברת יפה נוף סיפרו לפני שנה, בשיחות לא פורמליות, כי חלק מהעיכוב נובע מדרישות שהעלו הרשויות המקומיות בקרית אתא ובקרית ביאליק.

גם בפרויקט המטרונית ניצלו הרשויות את ההזדמנות כדי להשיג עוד ועוד פרויקטים בתוך הערים, על חשבון תקציב המטרונית, וניתן לשער שגם בפרויקט זה נבע חלק מהעיכוב מסיבה זו.

קול העם: א"ש (השם שמור במערכת), תושב ביאליק: "היה לי עסק ותיק ברחוב העמקים. לפני יותר משנתיים החלו העבודות, והכל השתבש. נכון, אלה עבודות תשתית וצריך לבצע אותן.

"בינתיים חופרים - רעש נורא, אבק וביטול חניות. אנשים באים ברגל מרחוק. לא היה להם היכן לחנות. לבסוף לא היתה לי ברירה - הרמתי ידיים וסגרתי את העסק. היום, בגיל 65, אני מובטל ומחפש את עצמי".

מחברת יפה נוף נמסר: "מטרת הפרויקט, בהיקף של 200 מיליון שקל, היא סלילת נתיבי מטרונית, כולל הרחבת הכביש הקיים. בקטע של קרית אתא אין חריגה בלוחות הזמנים.

"בקטע של ביאליק ישנה חריגה קלה, בשל עיכוב בביצוע עבודות תשתית על ידי גורמים מוסדיים. העבודות יסתיימו עד לחודש יולי השנה".

קרית ביאליק
רחוב ויצמן
רקע: לקראת סוף שנת 2015 החלו עבודות תשתית נרחבות בשדרות ויצמן, במרכז העיר, והעירייה הבטיחה שיסתיימו בתוך שנה חצי שנה.

יותר משנתיים. רחוב ויצמן בקרית ביאליק. צילום: נחום סגל

זהו ציר תנועה מרכזי שמוביל מבניין העירייה עד לרחוב העמקים ומשם מתחבר ימינה, לכביש ההסתדרות, או שמאלה, לכביש עוקף קריות וקרית אתא. הפרויקט כולל החלפת תשתיות לאורך הכביש, כולל מדרכות. תחילה החליטה העירייה שכדי לבצע עבודה יסודית, הרחוב ייסגר לתנועה בזמן העבודות.

התושבים קיבלו אז הודעה שבתוך שנתיים וחצי העבודות יסתיימו. בינתיים עברו יותר משנתיים, והעבודות נמשכות.

מה קורה בשטח? הרחוב חסום לקראת החיבור לרחוב העמקים, ובורות עמוקים נראים במקום. באותה שעה עמד במרכז הכביש החפור טרקטור אחד, אבל איש לא תיפעל אותו.

קול העם: י"ר (השם שמור במערכת), תושב הרחוב: "כבר יותר משנתיים שהרחוב חנוק, סגור, אין חניות. מה שקורה הוא שאנשים צריכים לעשות סיבוב שלם דרך רחוב קק"ל כדי להגיע הביתה.

"בכל בוקר יש במקום פקקי ענק, וכך גם בשעות אחר הצהריים, ומה שמרגיז הוא שלא ממש רואים עבודות בשטח. התחילו את הפרויקט, החליפו קבלן באמצע, ובפועל דבר לא זז. בקושי רואים פועלים".

מה גרם לעיכוב? גורמים איתם שוחחנו ציינו כי הבעיה המרכזית שגרמה לעיכובים היא החלפת הקבלן באמצע העבודות.

מהעירייה נמסר: "העבודות בשדרות ויצמן כוללות פיתוח תשתיות גם ברחובות החוצים וביצוע טיפול שורש בתשתיות שלא טופלו מימי קרלינר המנוח. חלק מהתשתיות בנות 80 שנה."במהלך העבודות נאלצה העירייה להחליף את קבלן הביצוע מכיוון שלא עמד בדרישות איכות העבודה, מה שגרם להפסקה זמנית של העבודות עד להסדרת העניין המשפטי". 

בעירייה הבטיחו כי בחודש הקרוב ייפתח הכביש לשני צידיו.

קרית חיים
רחוב גורדוניה

רקע: רחוב קטן, שמחבר בין שדרות בן צבי לבית קסלר, בית מרים ומרכז השיקום והספורט של איל"ן בקרית חיים. מרבית הנוסעים לאורך הכביש נכים, ובמשך שנים היה הכביש משובש, עם בורות ושלוליות מים ענקיות בחורף.

מחכים לימים יבשים. רחוב גורדוניה בקרית חיים. צילום: נחום סגל

כבר בשנת 2011 העירו אנשי עמותת "נגישות ישראל צפון" לעירייה על הכביש המשובש וטענו כי רחובות סמוכים שודרגו בעוד שהרחוב שהם משתמשים בו - לא. בשנת 2017, בעקבות הפניות הרבות, השיקום המיוחל יצא לדרך, אבל מה? רק צד אחד של הכביש שוקם, בעוד שהצד השני נשאר כפי שהיה.

נכון לעכשיו, חלה החמרה משמעותית במצב הכביש - נפערו בורות חדשים, במיוחד ב'תפר' שבין הסלילה החדשה לזו הישנה, שמתמלאים במים בעונת הגשמים והופכים מסוכנים. החצייה במקום השביל המוגבה ומעבר החצייה שנמחק (בהוראת העירייה) הפכה מסוכנת ביותר בהעדר סימון, בהעדר תאורה, בהעדר האטת הנסיעה ובשל חניית כלי רכב באזור".

מה קורה בשטח? המחזה לאורך הרחוב אבסורדי: בצד אחד הכביש מרובד, משוקם וחלק, ובצידו השני - משובש, מלא בבורות, וגם אחרי כמה ימים בלי גשם משמעותי, מוצף בחלקו בשלוליות. השיקום של צד אחד בלבד מקשה גם על הנסיעה בגלל הבדלי הגובה בין שני צידי הכביש.

מה גרם לעיכוב? ממש לא ברור איך עיריית חיפה הכניסה עובדים וכלים לרחוב ושיקמה רק צד אחד שלו. לא מדובר בעבודות נרחבות או יקרות.

קול העם: גיורא לב, אדם בעל מוגבלות, שנוסע למרכז איל"ן על בסיס קבוע: "הכביש סלול בחלקו, ובחלק השני יש מהמורות. ליד מרכז איל"ן יש מעבר חצייה שנמחק לגמרי, הנהגים לא רואים אותו, וזה מסוכן לנכים שחוצים במקום".

מעיריית חיפה נמסר: "עבודות השיקום במקום, כמו גם ברחובות נוספים, הושהו בשל הטמפרטורות הנמוכות, שאינן מאפשרות ביצוע עבודות ריבוד באספלט. אנו מודעים למצב הכביש שהורע בשל הסערות הכבדות שפקדו את האזור וגרמו נזקים כבדים, לרבות בורות. אלה יטופלו בהקדם האפשרי, כאשר תנאי מזג האוויר יאפשרו זאת".