כתבה: סיגל כהן.

דירה בתל אביב, בשטח 180 מ"ר, קולפה עד היסוד על מנת להתאים לזוג עם שלושה ילדים. העקרונות לתכנון הדירה שילבו בין צרכים פרקטיים של בני המשפחה לבין החלומות האסתטיים של בעלי הדירה 'שהושפעו מאהבה למזרח הרחוק ולמכוניות ספורט בעבודת יד. 

לכתבת סטייל בלבד

.

צבע ה racing green שנבחר ללוות את גוני החומר הטבעיים, כגון הפלדה הכהה והבטון, מקבל ביטוי בפריטי הנגרות ובריהוט. צילום: עמית גרון

בני הזוג פנו לאדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב מ"יעקבס-יניב אדריכלים", וביקשו, בהיבט הפרוגרמאתי, מספיק חדרי שינה עבור כל אחד מבני המשפחה, כמו גם מרחב משחק מופרד ומרחב לאירוח. על פי הדרישה הזו, תוכננה החלוקה בין המרחבים המשותפים – מטבח, סלון, מרפסת וחדרי הילדים, וביניהם מוקם חדר השינה של ההורים.

לקלף ולחשוף

בשלב הראשוני קולפה כל הדירה עד לרמת השלד. "הקונספט העיצובי מבוסס על אהבתנו הגדולה לחומרי גלם חשופים ובלתי מטויחים, ולמצב השלד בבניין, אליו אנחנו נוהגים לחזור כנקודת פתיחה", מסבירים האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב.

משטח אבן טבעית שגווניה ירוקים, המחפה את אי המטבח, מהווה נקודת מיקוד ייחודית בחלל, שמושתת על הגוון השחור-אפור. צילום: עמית גרון

לאחר שנתגלה יופיים של הקורות ועמודי הבטון של המבנה, הם נותרו במערומיהם בכל האזור הציבורי בבית, והן בחדר השינה של ההורים.
אלמנט משני בקונספט התכנון מתייחס לאלמנטים עכשוויים בהשראת תל אביב של פעם. "מאחר שבני הזוג חיים ונושמים את תל אביב, בחרנו לשלב בדירה מחיצת ברזל דקורטיבית בסגנון משרבייה, ריצוף בטון מלוטש שדומה באיכויותיו לטרצו של פעם, וחיפויי עץ על הקירות בהשראת הסלון התל אביבי בשנות ה-50", מסבירה יעקבס.

מבט מפינת האוכל לעבר הסלון, בו נראית קונסטרוקציית הפלדה הגלויה, שמשמשת נקודות משען גם למערכת התאורה ברחבי הדירה. צילום: עמית גרון

מקור השראה נוסף בתכנון הדירה היה חיבתם העמוקה של בני הזוג למזרח הרחוק, אך על מנת שלא ליפול למחוות עיצוביות שטחיות, הביטוי האסיאתי תוכנן בזהירות רבה במעברים ובשימוש  נועז, אך ממוקד בחומר וצבע.  

איקליפטוס במראת צד

בכניסה לדירה מקבלת את פני הבאים מחיצת ברזל משולבת מראות, ושידה שימושית לחפצים שצריך עבורם מקום בכניסה. דרך המחיצה ניתן לראות באופן מווסת את המטבח, את הנוף העירוני ואת אור היום הנשקפים מהחלון. את המשרבייה העכשווית הזו עיצבו האדריכלים במיוחד לדירה. לעומתה, בולט חיפוי עץ האיקליפטוס שמכסה את הקירות ודלת הכניסה, ומתחבר ישירות לטבע המקומי של תל אביב.

מבט מאגף השינה לעבר המסדרון, המופרד במחיצת זכוכית שקופה ממוסגרת פלדה. צילום: עמית גרון

ברחבי הדירה כולה מערכת קורות ועמודי ברזל, שמטרתם חלוקת חלל, וכן נשיאת אביזרי חשמל שונים, שאפשרו להתנתק מתקרה הבטון הגלויה. לעומת פורניר העץ הבהיר, מקצב עמודי הפלדה השחורה משפיעים על המרחב הפונקציונאלי ומביאים את החספוס האורבני לידי ביטוי, ויוצרים הגדרה ברורה בין הסלון, המטבח והמסדרון.

קורת פלדה מלווה גם את המסדרון שמוביל את חדרי הילדים, ונכנסת הישר לתוך חדר ההורים, בו היא משמשת תשתית למחיצת הפרדה בין אזור הארונות לשינה, ומבודדת את המרחב האינטימי מפני המסדרון. לקורות הברזל תפקיד קונסטרוקטיבי גם לאביזרי החשמל השונים, והן מאפשרות כאמור להתנתק מתקרת הבטון הגלויה. על הרצפה במרחב המשותף ובחדר ההורים יצוקה רצפת בטון בשילוב אבנים קטנות, גרסה מתקדמת למרצפות הטרצו שהיו שכיחות בדירות תל אביביות בעבר.  מהות התכנון בדירה מייצרת איזון והרמוניה בין החומר הגס לבין פרטים וחוויית חלל מוקפדים ומדויקים, המעשירים את העיצוב ברבדים שונים של מרקם, צבע וריהוט. מעבר לקיר מסך שקוף ניתן לצאת למרפסת שמשקיפה לנוף של העיר הגדולה.

מרפסת הדירה רוצפה בדק עץ ורוהטה בכורסאות קלועות בהשראת תאילנד. צילום: עמית גרון

השראות

אהבתו הגדולה של הלקוח למכוניות בעבודת יד ולמזרח הרחוק, היוו מקורות השראה מהנים, שהשפיעו בדרכים שונות על התכנון, מבלי לאבד קשר עם העיר תל אביב. כך למשל, במטבח שקירותיו נותרו עירומים, נבחר משטח אבן טבעית מרהיבה שגווניה ירוקים עמוקים. הניגוד בין חספוס הבטון למחצב הטבעי, מזכיר את ההרמוניה שבעיצוב האסיאתי האותנטי. ליחידות האחסון התלויות בין קורות הברזל נבחר צבע המכונה racing green, ומזכיר את מכוניות הספורט האנגליות. בפועל, זהו הגוון היחיד ששובר את המונו-כרום הכהה בדירה. זיקה נוספת לעולם הרכב נמצאת במשרביית הברזל המרשימה שבתוכה שתי מראות עגולות מסתובבות, שמזכירות מראת צד של רכב ישן. המראות מוקמו בהתאמה האחת בגובה של ילד והשנייה בגובה מבוגר.

חדר השינה של ההורים חשוף גם הוא, וקורת פלדה שנכנסת מהמסדרון פנימה, משמשת תשתית למחיצת הפרדה בין אזור השינה לחדר הארונות. צילום: עמית גרון

לאחר חשיפת שלד המבנה בסלון והמטבח, הועברו המערכות החיוניות והוסתרו בתקרות בחדרי השינה. מניפת חומרי הגלם הזו, המורכבת מבטון ומברזל, מתמשכת פנימה אל חדר השינה של ההורים ויוצרת המשכיות של הקונספט העיצובי לשטח הפרטי של בעלי הבית.

חדר הרחצה משרה אווירת זן, עם כיור מרובע וחיפוי פסיפס כהה. צילום: עמית גרון

בנוסף, מוקמה מחיצת זכוכית ממוסגרת פלדה שחורה, שמסמנת את המעבר לאגף הילדים. המחיצה השקופה גם ממסכת את הרעש בין חדרי הילדים לסלון ולמטבח בשעה שההורים מארחים.

חדרי הילדים רוצפו בפרקט במבוק והקירות טוייחו בגוון שמנת עדין. צילום: עמית גרון

בחדרי הילדים, להבדיל מחדר השינה של ההורים, הוחלט לכסות את הקירות והתקרה בטיח לבן ורך, הרצפה כוסתה בפרקט במבוק עדין ועל החלונות וילונות לבנים, שמאפשרים לפתוח את הרפרפות הקבועות בחלונות, לתת לאור הטבעי להיכנס ובד בבד לשמור על פרטיות בני המשפחה.

ספקים: כלים סניטריים וחיפויים – מודי. פרקט – קנה קש. מסגרות – יואב עובדיה, בנצי גרינברג. מטבח – DADA. משטחים במטבח – פרביטל. משטחים באמבטיות – צופית. ריהוט –טולמנס. וילונות – אורגון. תאורה – קרני תכלת, ים דיזיין.