צילום: נחום סגל אחרי 30 שנות קריירה צבאית, החליט סא"ל איתי קרין, מפקד טייסת פאנטומים, להצטרף למערכת החינוך בקרית ביאליק. קרין (52), מנהל בית הספר יד"ע (ידע-דרך ארץ-עוצמה) בצור שלום, נולד וגדל בעמק בית שאן, בקיבוץ חמדיה. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני בנוער בסיכון מאורנים.

קראו עוד ב-mynet:
שוטרים התגייסו לשפץ את ביתה של ניצולת שואה בת 80



למה חינוך?
"חינוך זה קודם כל במשפחה. אבא שעבד בתפקידים ניהוליים, ואמא מנהלת בית הספר 'גאון הירדן', שבו אני ואחיי למדנו. כעבור מספר שנים אחי הצעיר ניהל אותו בית ספר, אשתי ואחותי שתיהן קלינאיות תקשורת. המערכת כולה, מסביב, עוסקת בחינוך".

את שנת השירות שלו עשה קרין בנוער העובד והלומד בגבעתיים, בקן בורכוב, והתגייס לחיל האוויר בשנת 83'. אחרי קורס טיס, עשה מסלול בחיל עם שורה של תפקידים פיקודיים בטייסת מבצעית של פאנטומים ובבית הספר לטיסה. בטייסת היה בכל תפקיד אפשרי ובסופו של דבר, מפקד הטייסת בין 2000 ל-2003.

שחזר את התחושה של סגירת טייסת.
"מדובר בחוויה מאוד מיוחדת, שלוותה בהוקרה ובפרידה מהרבה אנשים, העברה לבסיסים אחרים, אנשי קבע שמצאנו להם פתרונות, ועד היום רבים מהם משרתים בצבא".

ב-2003 חזר קרין לבית הספר לטיסה, לעוד תפקיד: "נשלחתי לשנתיים בארה"ב כעוזר נספח אוויר, וכשחזרתי לארץ הייתי אמור להשתחרר מהצבא, בגיל 43. אז עלתה האופציה שאשמש מפקד בסיס מחו"ה אלון, בסיס העלייה והקליטה של חיל החינוך, שם שירתתי כשלוש שנים. במחו"ה אלון התחלתי את המעבר לחינוך ברמה הפרקטית".

את השירות הצבאי סיים קרין בשנת 2010, וידע כבר שהכיוון הכללי הוא חינוך: "ב-2012 הצטרפתי לפרויקט שנקרא 'מכון מודל למנהיגות' בירושלים, תוכנית שאוספת אנשים באמצע הקריירה שלהם עם רצון לכוונם לתפקידים שעוסקים בחינוך. דרך התוכנית שמעתי על בית הספר יד"ע ברוח KIPP, ומאוד עניין אותי הנושא. גם הרעיון של הקמת בית ספר חדש מאוד דיבר אלי".

חינוך גופני
מה מיוחד במודל?
"מדובר במודל האמריקאי KIPP, שדוגל בטיפוח התלמידים ובהעצמתם, ויש לו הצלחה מוכחת בכ-120 סניפים ברחבי ארה"ב. מדובר בבית הספר הראשון בארץ, שהוקם לפני שלוש שנים בשכונת צור שלום בשותפות עם מרכז החינוך ליאו באק, אוניברסיטת חיפה, משרד החינוך ועיריית קרית ביאליק. יום הלימודים ארוך, 16:00-8:00, וכולל ארוחה חמה.

"הדגש הוא על מתן יחס אישי לתלמיד, כיתות לימוד קטנות, סל שעות הוראה מתוגבר, מגוון מקצועות לימוד ושיטות ודגש על למידת חקר והקניית מיומנויות למידה. אנחנו לומדים כמעט בכל יום חינוך גופני. באמצעות המשרד אנחנו מתגברים את המקצועות אמנות, מוזיקה, שפה וחשבון".



ספר על המעבר מהקוקפיט למשרד.
"עשיתי הרבה חשיבה, תהליך כמעט מחקרי, לפני שבאתי לתפקיד, ברמה של להבין את המעבר. יצאתי מנקודת ההנחה שאני לא מספיק יודע ולא מספיק מכיר, והגעתי עם המון צניעות וכבוד למקום. היה לי מאוד חשוב לעבוד בתוך המערכת הציבורית. אני חושב שלאנשי צבא יש נטייה לעשות לביתם עם השיחרור. אני בחרתי לעזור לילדים שגרים באזורים שיש בהם פער גדול".

אתה יותר איש צבא, או יותר איש חינוך?
"כשהייתי איש צבא, אמרו לי שאני איש חינוך. כאיש חינוך, אומרים לי שאני איש צבא. כשאני הולך ליום מילואים כמדריך בבית הספר לטיסה, אחרי 30 שנה במערכת, זאת הסביבה הטבעית שלי. אני מכיר את השפה ואת התרבות. פה זה לוקח זמן. זה גם מעבר לגיל אחר - ילדים רכים בשנים - ואני מגיע עם המון כבוד והבנה שיש לי המון מה ללמוד.

"מפקד בצבא הוא איש חינוך, שמוביל אנשים אחרים ומשמש דוגמה, ומובן שהוא מחויב למשימה להגן על ביטחון המדינה. הוא חוטא לתפקיד אם הוא לא מבין זאת. המדינה לא נותנת לנו להיות מפקדים כדי שנעשה קריירה, אלא כדי שנגן על המדינה ונחנך דורות של אנשים".

לסגור פערים
קיים דמיון בתפקידים?
"בשני התפקידים האחריות והסמכות נפגשים. המון פעמים יש לך אחריות, אבל פחות סמכות, ולהיפך. יש משהו מאוד דומה במפגש של הסמכות והאחריות. גם מפקד טייסת וגם מנהל בית ספר - בסופו של דבר, הכל מתנקז אליהם".

מהי התפישה החינוכית שלך?
"אני מאמין שכדי לצמצם פערים בחברה הישראלית, צריך לתת יותר למי שיש פחות. צריך לייצר את השוויון. אני חיפשתי מקום שאוכל לצמצם בו פערים, כי הפערים במדינה שלנו בלתי נסבלים. אפשר לדעת לפי המיקוד שלך אם יש לך סיכוי להגיע לאוניברסיטה, או לא. אני בעד הזדמנות שווה, וזה מה שאנחנו עושים במערכת שלנו ביחד עם משרד החינוך.

"התפקיד שלנו הוא לסגור פערים לימודיים, להגיע להישגים לימודיים, ליצור תרבות של למידה בבית הספר ובבית ולעודד קריאה. הרעיון הוא לאפשר לכל הילדים להגיע לשירות הצבאי עם הזדמנות שווה, שהם לא יצטרך לק