צילום: צפריר אביוב אם נסעתם השבוע בנתיב הימני מלב המפרץ ליגור, והבחנתם באספלט טרי, ובמיוחד אם אתם נהגי משאיות, שימו לב – מהיום רכבכם יכול להישקל תוך כדי נסיעה, בעת שהרכב עצמו מספק את החשמל לשקילתו. זאת, באמצעות מערכת שקילה מהפכנית המוטמנת מתחת לאספלט, פרי פיתוח משותף של החברה הלאומית לדרכים, חברת אינוואטק וחוקרי הטכניון. המיוחד בטכנולוגיה הוא המערכת, המפיקה חשמל ממשקל כלי רכב בעת נסיעתם בכביש.

מערכת השקילה נבדקה השבוע בהצלחה בניסוי לבחינת מדידי שקילה שפותחו בחברת אינוואטק, המהווים מוצר מהפכני בעולם השקילה הדינאמית (Weigh In Motion). הניסוי בוצע בכביש 75, בנתיב הנסיעה הימני שבין צומת לב המפרץ לצומת יגור.

"מערכות אלה הן ציון דרך ביכולתנו לוודא שמשאיות עם משקל יתר ימנעו מלעלות לכבישים", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר, "משאיות העמוסות במשקל יתר מסכנות את משתמשי הדרך וגורמות נזקים גדולים לאיכות הכביש. החברה תשלב מערכות שקילה גם לפני גשרים ובאתרים רגישים נוספים".

"מערכת השקילה שוקלת באופן מדויק כלי תחבורה הנעים בכביש תוך כדי נסיעתם ומעבירה התראה אוטומטית על משקל חריג", מסבירה מנכ"ל אינוואטק, ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, "מדידי השקילה שפותחו, קלים במשקל ונוחים להטמנה מתחת לשכבת האספלט עליה נעים הרכבים.

"המערכת שפותחה יחד עם חוקרים מהטכניון מהווה פריצת דרך בעולם השקילה הדינאמית. זו מערכת יחידה בעולם המוטמנת מתחת לאספלט ומאפשרת שקילה מדויקת בכל מהירות, ובו בזמן, מאפשרת אספקה של האנרגיה החשמלית הדרושה להפעלת מערכת הבקרה ולהעברת המידע בתקשורת אל הגורם הרלוונטי. המערכת מספקת מידע על משקל הרכב וגם על מהירות הנסיעה".

אדרעי-אזולאי מציינת עוד כי למערכת השקילה קיים פוטנציאל שוק עצום גם בתחום המסחר, השירותים והתעשייה, והיא משמשת כאמצעי בקרה בכניסה וביציאה מאתרים מרכזיים כגון תחנות דלק, נמלים, מחצבות אבן ובטון, מחסני אספקה ועוד.

"משאיות העמוסות במשקל יתר מסכנות את משתמשי הדרך וגורמות נזקים גדולים לאיכות הכביש. החברה הלאומית לדרכים תשלב מערכות שקילה גם לפני גשרים ובאתרים רגישים נוספים"