צילום: באדיבות החברה הלאומית לדרכים החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) השיקה השבוע אתר אינטרנט המוקדש כולו לכביש עוקף קריות, שבנייתו החלה לפני כחודשיים. מטרופולין חיפה והקריות, הכולל כחצי מיליון תושבים, נשען במשך שנים על ציר שדרות ההסתדרות במפרץ חיפה. הציר מרומזר בצפיפות לכל ארכו ובעל מאפיינים תחבורתיים שאינם נותנים מענה הולם לביקושים ולקריטריוני התכנון המודרניים.

עוקף קריות (כביש מס' 22) צפוי, על פי האתר, להיפתח לתנועה לקראת סוף 2013, ואמור להיות חוט השדרה המרכזי של מטרופולין חיפה והקריות. הכביש ישמש חלופת נסיעה נטולת רמזורים, במהירות נסיעה של 110 קמ"ש ובשלושה נתיבים לכל כיוון.

לאורך הכביש המתוכנן יהיו חמישה מחלפים: שדרות ההסתדרות, אתא דרום, אתא צפון, ביאליק וכרי נעמן. הוא מיועד לנקז אליו נסיעה אל יעדים רבים: כביש ההסתדרות (4), מנהרות הכרמל וכבישי הגישה לעיר התחתית בחיפה, קרית אתא, קרית ביאליק, קרית מוצקין, קרית ים, עכו, נהריה,יישובי מטה אשר, זבולון והגליל המערבי.

הכביש יבוצע במלואו עם אספלט מסוג SMA (אספלט שקט). במחלפים התנועה תשתלב בנתיבי האצה והאטה תקניים, ובדרום הפרויקט ייסללו נתיבי עזר, שיאפשרו כניסת כלי רכב ומניעת השתזרות והפרעה לתנועה העוברת. שוליים ימניים ברוחב שלושה מטרים לאורך כל הפרויקט יאפשרו עצירה בטיחותית למקרי חירום.

בין המסלולים, תוקם מפרדה ברוחב משתנה ותכלול מעקות בטיחות, תאורה ופתרונות נופיים. הכביש יהיה מואר למלוא ארכו. עמודי התאורה יהיו נמוכים בציר הכביש ובמחלפים – עמודי תאורה לגובה של כ-40 מטרים.

באתר, שכתובתו okef.co.il, ניתן למצוא מידע על ציר התנועה והמחלפים, כולל הדמיות מפורטות וכן הדמיות וידאו מתקדמות הסוקרות את המחלף מכל הכיוונים.

באתר מוגשים עדכוני חדשות שוטפים הקשורים לכביש, שבנייתו כאמור כבר החלה, לאחר שנים רבות של תכנון והליכים ביורוקרטיים.
כמו כן מפרטת החברה באתר את התחייבויותיה לשמירה על הסביבה בהליכי התכנון והבנייה, וכן התחייבויות שונות לאוכלוסייה שהנתיב עובר בקרבתה, כמו הקמת גשרים להולכי רגל, הפחתת רעש הנסיעה אמצעים שונים ועוד.

דוברות החברה הלאומית לדרכים: "זהו מגה פרויקט שישפיע על יותר מחצי מיליון איש, ולכן החלטנו לשתף את הציבור בידע שברשותנו".