צילום: ablestock שיעור בדיבור למורות: בחופשת הקיץ מסתמנת תופעה של מורות רבות שפיתחו במהלך שנת הלימודים בעיות של צרידות ואיבוד קול, אשר מופנות לסדנאות דיבור בהנחייתן של קלינאיות התקשורת של הכללית בחיפה והקריות.

עשרות אנשי הוראה, בעיקר גננות, מורים ומרצים, הצטרפו עם תחילת חופשת הקיץ לסדנאות שנערכות במהלך הקיץ במכונים לטיפול הדיבור במרכז זבולון בקריות ובלין בחיפה, לאחר שניצלו את חודשי הקיץ כדי להגיע לעבודה עם קול משופר.

מנהלת השירות לטיפול בדיבור, לאה מרום, הסבירה כי מורים ומרצים רבים סובלים מצרידות ומהתעייפות קולית בשל שימוש בלתי נכון בקולם – הם אינם מדברים נכון, לא מודעים לצורך לנשום כראוי בעת דיבור, וכיצד לשלוט בשרירים המקיפים והקשורים בהפקת הקול. לדיבור בלתי נכון יש השפעה ישירה על המצב הנפשי ועל ההתנהלות בכתה, ציינה מרום.

מחקרים הוכיחו שקול תקין של המורה או הגננת תורם ליתר שביעות רצון התלמידים, ובהתאם מסתמן שיפור בהתנהגותם ובהבנה שלהם את החומר הנלמד, כך שבסופו של דבר מופחת הלחץ והמאמץ מהמורה ולכן היא מאמץ פחות את קולו.

"מדובר במעגל סגור", אמרה מרום, "המורים חשופים ללחצים רבים בעבודתם ולשילוב של הלחץ והמתח בשרירים עם המאמץ הקולי יש אפקט שלילי הגורם לפגיעה נוספת. קולו הצועק והבלתי נקי של המורה מעביר איכות קולית אשר מתפרשת לעתים על ידי התלמידים ככועסת ותוקפנית, ולכך השפעה שלילית על האווירה הכללית.

התלמידים מגיבים בצעקות ובאי שקט שלהם וכך יש הסלמה במצב וכתוצאה, החמרה במצב קולו של המורה המשפיעה לרעה על ההתנהלות בכתה וחוזר חלילה".

קלינאי התקשורת מטפל ומצייד את הסובלים מהתופעה בכלים התנהגותיים שיסייעו במניעתה ולשם כך הוא יזם סדנאות
ייעודיות לנושא. במהלך סדנא הנפרסת על פני 8-10 מפגשים, בהשתתפותם של 6-8 משתתפים, מדריך קלינאי תקשורת כיצד לדבר נכון ולהימנע מצעקות או מלחישות שגם הן גורמות נזק.

כמו כן, הוא לומדים על טכניקות נשימה, קצב דיבור נכון, יציבה נכונה שמשפיעה על איכות הדיבור, טכניקות הרפיה ודמיון מודרך להקלת המתח, אשר משפיע על המתח בשרירים ולכן על המאמץ בדיבור.

יצוין, כי הצרידות מוגדרת כמחלת מקצוע ולכן ההשתתפות בסדנאות, אליהן מפנה אך ורק רופא אף אוזן וגרון ששלל בעיה רפואית אחרת – הינה בחינם.