צילום: index open הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז וזקוק לריטלין? שיטה חדשנית, המבוססת על מחקר אקדמאי, מסייעת להתאים את התרופה לילד ולבדוק את יעילותה. השיטה מיושמת במרכז הרפואי בני ציון בחיפה ובמסגרתה מתקיים מעקב צמוד אחרי הילדים והסתגלותם לתרופה.

מנהל המכון להתפתחות הילד, פרופ' עמנואל תירוש, הציג לראשונה בכנס שנערך בפקולטה לרפואה בטכניון את תוצאות המחקר שנערך בהשתתפות מומחית לליקויי למידה מאוניברסיטת חיפה, דורית טרגין, וחוקרים מקופות חולים בנושא עמדות ההורים כלפי הטיפול בריטלין. המחקר נערך בהתאם לשיטה חדשנית להתאמת התרופה לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז.

"כיום במרבית המקומות נהוגה שיטת טיפול בתרופה מתילפנידט, הידועה בשמה ריטלין", הסביר פרופ' תירוש. "הטיפול מתבצע על ידי מתן מרשם למספר שבועות רב, שאחריהם נבדקת השפעת התרופה.

"מכיוון שריטלין הנה תרופה הפועלת לזמן קצוב וקצר על הילד ניצלנו יתרון זה בכדי לבחון את התאמת התרופה לילד. במשך שבוע טיפלנו בילד בתרופה האמיתית ובשבוע שלאחר מכן בתרופה 'אין בו' ("פלסבו" בשמה הלטיני) - תרופה שאין בה תכונות כימיות ויש לה השפעה פסיכולוגית.

"זאת כשהמשפחה והמורה או הגננת אינם יודעים באיזה מהשבועות ניתן הכדור האמיתי ובאיזה כדור ה'אין בו' מכיוון ששניהם נראים בדיוק אותו הדבר. מדי שבוע הגיע הילד עם הוריו למעקב, כשהמשפחה והילד מודעים לתהליך ומביעים את רצונם בתהליך בדיקה זה".

בדרך זו ניתן לבדוק באילו מקרים משפיעה התרופה על התנהגותו של הילד. במחקר התגלה כי השיטה החדשה משביחה את עמדת ההורים כלפי הטיפול התרופתי, על אף שככלל קיימת אצל הורים נטייה להתנגד לטיפול תרופתי.

"בדרך זו הראו ההורים שיפור בעמדתם ויש לכך לדעתנו השפעה על עמדת הילד ושיתוף הפעולה מצידו. יש לציין כי הילדים שיתפו פעולה בתהליך באופן יוצא מן הכלל והשיפור בעמדת ההורים יחסית לשיטה הרגילה, נמצא מיד לאחר קבלת ההסבר על השיטה שבה נערך ניסוי התרופה וזאת בהשוואה לשיטה המסורתית הנהוגה במרבית המקומות כיום", הוסיף פרופ' תירוש.