צילום: מיכאל קרמר כמעט שלושה חודשים עברו מאז שהקריב יוסף משלב, קצין צבא מוערך בדרגת אלוף, את חופשת השיחרור שלו מצה"ל לטובת תפקיד חדש כממונה על מחוז חיפה והקריות במשרד הפנים. כניסתו של משלב, שנטש את המדים והלחימה בשטח לטובת המשרדים הממוזגים והלוחמה בשקיפות ובקידום יעדים מקומיים, הכניסה, כך נראה, משב רוח רענן לקומה השישית של בניין הטיל בחיפה.

משלב הוא לא עוד פקיד שבא להדפיס כרטיס בעבודה לפי שעה. הוא ביצועיסט שמתכוון לחרוש את השטח ולהקפיד בקדנציה הזאת על כל הפרטים הקטנים. יהיה אצלו קו חד וברור לכל מה שנוגע לעבודה על פי כללי מינהל תקין בצמוד לפקודת העיריות והוא לא יהסס להעמיד במקום ראש עיר שחורג מהן. למרות שהפז"מ על כיסא מנהל המחוז החדש רק החל לדפוק, הוא כבר החל לנהל באופן אישי קלסרים מסודרים של פניות מצד אזרחים וחברי מועצה ומקפיד לטלפן לכל אחד מהם אישית על מנת לאמוד מקרוב אחר הבעיה עד לפתרונה.


מרים טלפון לאזרחים. האלוף במיל' יוסף מישלב (צילום: דורון גולן)

כחלק משימור ההרגלים הצבאיים הוא מתכוון לרדת לשטח, לקחת חלק בישיבות מועצה מסוימות ולהפעיל מנגנון של צוותי ביקורת שיבדקו לפחות פעם בשנה מה מתחולל בין תחומי כל רשות ורשות. "אני עדיין בחופשת שיחרור מהצבא אבל כבר נכנסתי לעבודה. הייתי מתאם פעולות הממשלה בשטחים שזה גם היה התפקיד האחרון שלי. לפני זה הייתי אלוף פיקוד העורף, מפקד אוגדה, מח"ט, מרבית הזמן הייתי בשטח, לוחם מפקד.

שינוי מאוד קיצוני עשית, מהצבא והשטח אל המשרד הממוזג.
"זה נכון. אבל יחד עם זאת בשני המקרים אני נשאר במערכת הציבורית. שם הייתי 38 שנים, וכרגע אני נכנס למשהו אחר, אזרחי.

מה לגבי ההתנהלות השוטפת שלכם מול הרשויות המקומיות. עד כמה אתה מעורב בכל מה שקורה שם?
"יש קשר הדוק. במשך שלושה חודשים כבר ערכתי פגישות, עם חלקם נפגשתי כבר יותר מפעם אחת. חוץ מזה, כמובן שיש את עניין השירות לאזרח. פניות של חברי מועצה, פניות של אזרחים, זה המגע הראשון. אזרח שאכפת לו וכותב לממונה על המחוז, במרבית המקרים אני מרים לו טלפון לשאול אותו מה הבעיה שלו".

תפעל בנושא השקיפות. זה לא הצד החזק של ראשי הערים שלנו.
"לא אפעל, אני פועל".

בעבר היתה תחושה שיש שיתוף פעולה מוגזם בין ראשי רשויות לבין משרד הממונה. לעיתים על חשבון חברי האופוזיציה שמייצגים גם הם את הציבור.
"אני דוחה את הדברים האלה על הסף. המערכת הזאת היא מאוד שקופה, ופה יש חוק. אמרתי קודם שאני מעדיף שהבעיות לא יגיעו אלי אלא ייפתרו בתוך המועצה, אבל כל חבר מועצה שפונה בקשתו מתבררת כדין.

באחת הארוניות המרכזיות בחדר, הוא מנהל קלסר מסודר ובו מתויקות כל אחת מהתלונות המגיעות אליו. אלו של חברי מועצה ואלו שנשלחות על ידי אזרחים מעורבים, בקלסר מופיעות גם הערות לאחר בדיקה וסיכום הטיפול בה. כל פנייה נקלטת, נרשמת ומטופלת. אפילו תלונות אנונימיות. "מי שכותב מקבל תשובה אישית שלי. התפקיד הוא לא קל, אבל אני תופש את עצמי ככתובת".