החל מ-26 במאי יתווספו 19 רכבות יומיות בקו נהריה - תל אביב - באר שבע. זאת, בעקבות החלטת שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, להעלות בחזרה את תדירות הרכבת, שצומצמה לפני מספר חודשים בעקבות הפעלת הקו המהיר לירושלים. בדיקת מיינט קריות העלתה כי הרכבות האלו לא יעצרו בתחנת קרית מוצקין וקרית חיים.

"מתעלמים מיותר מחצי מיליון תושבים". רכבת במוצקין. צילום: מיכל ראובן

החל מיום ראשון, 26 במאי, תפעיל רכבת ישראל בקו נהריה-תל אביב שלוש רכבות בשעה, במקום שתיים כיום, בכל כיוון, בשעות העומס. כתוצאה מכך, תדירות הרכבות בין חיפה לתל אביב תגדל לארבע רכבות בשעה, בשעות העומס, במקום שלוש רכבות כיום. מדובר בתוספת כוללת של 12-15 אלף מקומות ישיבה ביום.

תוספת השירות תינתן באמצעות רכבות דו-קומתיות ("דאבל דק") וקרונועים (IC-3) שיקלו על העומס בשעות השיא. רכבות אלה יעצרו בתחנות: עכו, מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה, חיפה בת גלים, חיפה חוף הכרמל, ותחנות תל אביב. עיון ברשימה שהופצה בידי משרד התחבורה מראה כי הרכבות לא עוצרות בקרית מוצקין ובקרית חיים.

במשרד התחבורה מסרו עוד כי בחודשים הקרובים צפויים להגיע קרונות וקטרים נוספים, שהוזמנו מחו"ל. עם הגעתם, צפוי שיפור שירות משמעותי.
לפני מספר חודשים צומצמו מאוד מספר הרכבות בין נהריה-קריות-חיפה- תל אביב בשל העברת קרונות לקו החדש בין ירושלים למודיעין.

עקב כך נוצרו עומסים בלתי סבירים, מה שגרם לתגובות קשות ברשתות החברתיות ופוסטים של תושבים שסיפרו כיצד נדחקו לשירותים. בשל העומס גם בוטלו הקרונות השמורים ברוב שעות היום.

ראשי הערים בקריות הביעו מורת רוח מכוונת משרד התחבורה לפסוח על הקריות. ראש עיריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר כי בכוונתו לפנות לשר התחבורה בנושא. עיריית קרית ים: "עצוב לגלות שרכבת ישראל בוחרת שוב לדלג על הקריות ומתעלמת מהאוכלוסייה של יותר מחצי מיליון תושבים".

ראש עיריית מוצקין, חיים צורי, פנה לחבריו ראשי הערים בקריות במטרה להעלות את הנושא על סדר היום, ושלח מכתב בנושא לשר התחבורה. "אלפי חיילי צה"ל שלנו, תושבים, אזרחים, עוברים בקרית מוצקין, אחת התחנות הגדולות והמובילות בישראל", כתב צורי.

"הצעד של השבת קווי הרכבות הוא מבורך מצד אחד, אך מאידך צריך סייע לאלפי תושבים מהסביבה, ואני סמוך ובטוח שהחלטה שכזו תשרת את מטרופולין הקריות להגיע למקום מבטחם ביעילות ללא סחבת והתרוצצות מיותרת". עיריית אתא: "ראש העיר יגבש עמדה משותפת עם עמיתיו ראשי הערים באזור בנושא".

שלמה אברמוביץ, תושב הקריות וממובילי המאבק נגד צמצום הקווים בקו נהריה תל אביב: "זה פשוט לא סביר. מילא שאת קרית חיים כבר מייבשים שנים, אבל קרית מוצקין היא תחנה מרכזית. כבר היום היא מפוצצת בנוסעים. אם זו לא טעות, זה מראה שמי שתכנון את הלו"ז הזה חי על המאדים"

אייל טל, מייסד דף הפייסבוק מ'נפלאות הרכבת': "לא בטוח שזו בשורה. מוסיפים 19 רכבות, אבל מורידים רכבות תגבור שנוספו. צריך לבדוק לעומק את משמעות הוספת הרכבות. הקטע שרכבות לא עוצרות בקרית מוצקין ממש לא ברור. מה הועילו חכמים בתקנתם אם בתחנה המרכזית שמשרתת את כל תושבי הצפון, הרכבות האלו לא יעצרו?".

במשרד התחבורה הופתעו משאלת "ידיעות המפרץ" מדוע הרכבות לא יעצרו בקריות, והפנו את השאלה לרכבת ישראל, שם טענו תחילה כי הרכבות הנוספות יפעלו באותה מתכונת שפעלו לפני צמצום הפעילות, והתייחסו בתגובתם כאילו הרכבות הנוספות כן יעצרו בתחנת קרית מוצקין.

לאחר חידוד השאלה, טענו ברכבת ישראל כי תושבי הקריות נהנים כבר היום מארבע רכבות שעוצרות בקרית מוצקין, ומעתה יהיה פחות צפוף בגלל תוספת הרכבות ביתר התחנות.

יצוין, כי משרד התחבורה, שאחראי על רכבת ישראל, פירסם ביום שלישי בערב הודעה לתקשורת ובה פירוט התחנות בהן הרכבות החדשות יעצרו. ברשימה זו קרית מוצקין וקרית חיים לא נכללו. בעקבות פניית מיינט קריות וראשי הרשויות בקריות למשרד התחבורה, ברכבת החליטו להוסיף את תחנת מוצקין לרשימה.