חברת כביש חוצה ישראל היא חברה בבעלות ממשלתית מלאה, המהווה זרוע ביצועית מובילה בפרויקטים מורכבים ולאומיים. מזה שנתיים, עם כניסתם לתפקיד של בשארה ושל המנכ"ל החדש, דן שנבך, החברה עברה שינוי ארגוני עם הגדלה בכוח האדם, ומיישמת כיום תוכנית אסטרטגית חדשה.

תחנה בקרית אתא. תוואי הרכבת הקלה. מפה: חוצה ישראל

בימים אלו מסתיימות העבודות להשלמת קטע 3 בכביש שש צפון, ובנובמבר הסתיימה העבודה בקטע 7, בין עין תות לתל קשיש. הקטע הראשון, כולל מנהרת יקנעם, נפתח לתנועה, ועד סוף הרבעון הראשון של 2019, כלומר בתוך חודשיים, ייפתח גם הקטע עד צומת סומך, כלל מעבר במנהרות רכסים ואיבטין. הקטע שייחנך כולל 21 ק"מ כביש מהיר עם שלוש מנהרות כפולות (יקנעם, רכסים ואיבטין) באורך כולל של 9.4 קילומטרים, ושני מגה מחלפים. 

יצוין, כי קטעים 7 ו-3 מנוהלים על ידי זכייני 6 חוצה צפון.

בפרויקט הושקעו עד כה 2.5 מיליארד שקל, והשלמת שני הקטעים תאפשר נסיעה מצפון לדרום באורך 188 קילומטרים ללא רמזור. במקביל עוסקים כיום בחברת כביש חוצה ישראל בשני מגה פרויקטים שישנו את פני התחבורה באזור הצפון: הארכת כביש שש צפונה והקמת רכבת קלה מחיפה לנצרת.

אורך הקטע בין צומת סומך ועד ראש הנקרה הוא כ-32 ק"מ, והוא יהיה עם שלושה נתיבים לכל כיוון. בשנתיים הקרובות תעסוק החברה בהסדרת הנושא הסטטוטורי, כולל קבלת אישור הפקעת קרקעות ואישורים בוועדות התכנון. בעוד חמש שנים אמורים להתחיל לעבוד בסלילת המקטע. מעיון בהדמיית הקטע בתצלום אווירי, המתפרסם כאן לראשונה, עולה כי מצומת סומך ימשיך הכביש צפונה במקביל לכביש 70, עד לצומת איבלין, בו ייבנה מחלף חדש, ומשם יוסט הכביש מערבה וייפרד מתוואי כביש 70 במקטע לגמרי חדש.

קטע 7 של כביש שש, שייסלל בעוד כחמש שנים | מפה: חברת אופק עבור כביש חוצה ישראל

הקטע הזה יתחבר לכביש 85 בכפר יאסיף, שם ייבנה עוד מחלף חדש, ומשם ימשיך צפונה פחות או יותר במקביל לכביש 70. בסך הכל יהיו לאורך המקטע הזה שבעה מחלפים, והוא יחצה בדרך גם מסילות רכבת וכבישי רוחב. לדברי בשארה, הנסיעה בקטע החדש, מסומך ועד ראש הנקרה, תהיה ללא תשלום.

בשנת 2016 אישרה הממשלה לחברת כביש חוצה ישראל ליזום ולתכנן רכבת קלה שתחבר את הגוש העירוני נצרת ונצרת עילית למטרופולין חיפה, במטרה היא להכפיל את מספר התושבים באזור. תוואי הרכבת עובר מחיפה דרך קרית אתא, שפרעם, ביר אל מכסור, ריינה, משהד ונצרת.

הפרויקט שיעלה 7 מיליארד שקל, אורך הקו 41 ק"מ, ולאורכו יהיו 19 תחנות ביניים. בכל רכבת כזו יהיו 32 קרונות, והתדירות תהיה גבוהה: כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת: בין 80 ל-100 אלף נוסעים ביום, כ-30 מיליון נסיעות בשנה. השיטה שנבחרה היא שיטה ייחודית של Tram-Train, שילוב של רכבת פרברית שנוסעת בשטחים עירוניים ובין עירוניים, המסוגלת לנוע לאט בקטעים העירוניים ולהאיץ בבין עירוניים, עד 100 קמ"ש. זמן הנסיעה בין קצוות הקו: כ-30 דקות.

חוסאם בשארה, יו"ר דירקטוריון חברת כביש חוצה ישראל. צילום: תמר מצפי

בשארה הדגיש כי מדובר בפרויקט מורכב וייחודי, המשלב תחבורה ציבורית עירונית ובין עירונית - פורמט חדשני ומתפתח בראייה עולמית, המבוצע לראשונה בישראל.

לפני שבועיים זכתה במכרז לניהול הפרויקט ובדיקת איכות וליווי, חברת דנה הנדסה, בהיקףשל 160 מיליון שקל, והיא תעזר בחברה ספרדית ידועה IDOM. במקביל פרסמה החברה עוד שני מכרזים לאומיים ובינלאומיים לתכנון הפרויקט ולבקרה הנדסית שלו. כבר בשבועות הקרובים, לפי בשארה, תיבחר החברה שתתכנן את הפרויקט.

"מבחינת לוחות הזמנים, סיימנו את שלב ההסדרה הסטטוטורית של השטחים בהם יעבור הקו, יש החלטת ממשלה, ובקרוב תיבחר חברה לביצוע התכנון המפורט. במהלך השנים 2020-2021 נפרסם מכרזים לביצוע, ולהערכתי בעוד עשר שנים נוכל לנסוע ברכבת הזו. זהו פרויקט מאוד מורכב, עם גשרים ומחלפים.

"הוחלט שגם הפרויקט הזה יהיה זכייני: אנחנו כמדינה נבצע את כל העבודות ההנדסיות, הזכיין יניח מסילה, ירכוש ציוד, יפעיל ויתחזק בתקופת הזיכיון. מאז שהפרויקט עלה, הוא התגלגל בין כל מיני גורמים, הגיע לכביש חוצה ישראל רק לפני כשנה, ובמהירות שיא נקבעו לוחות זמנים קפדניים, ותוך זמן קצר יצאנו לדרך. עשינו את כל השינוי המבני ארגוני כדי שניקח ונוביל בצורה מואצת פרויקטים כאלה גדולים".