ביום חמישי שעבר הודיעה רכבת ישראל על סגירת המעבר להולכי רגל בין קרית מוצקין לקרית שמואל בתחנת הרכבת.

מעבר הולכי הרגל, השבוע. צילום: נחום סגל

ההודעה גרמה לסערה רבה בקרב התושבים, שכבר במהלך השבוע פנו לשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', וביקשו את התערבותו. לטענת התושבים, על מנת לעבור מקריה לקריה הם נדרשים לעבור בידוק ביטחוני, להוציא כרטיס ולעבור במעבר תת קרקעי יחד עם כל נוסעי הרכבת. תהליך שאורך זמן רב, לטענתם, עקב עומס נוסעים ומאות תלמידים שעוברים בכניסה מדי בוקר.

בנוסף, טענו שבבקרים מכונת הכרטיסים אינה עובדת. "למה אני צריכה לעבור בידוק ביטחוני כדי לעבור מקריה לקריה", שואלת תושבת קרית שמואל. לטענת התושבים, אם לא יימצא פתרון הולם, הם יצאו להפגין.

מעבר הולכי הרגל בתחנת הרכבת במוצקין הוא נושא שמעסיק את תושבי שתי הקריות השכנות - קרית שמואל וקרית מוצקין. מדי יום עוברים מאות אנשים בין שתי הקריות, בהם תלמידים ותלמידות רבים הלומדים במוסדות חינוך בקריה השכנה. במהלך השנים שימש מעבר עליון לחציית פסי הרכבת, ואין חולק על כך שמדובר במעבר מסוכן שאף גבה מחיר דמים.

בשנת 2014 הגיש חבר מוצעת העיר בקרית מוצקין לשעבר, נחום מזוז, הצעה לסדר לבנות גשר מעבר תחתי במקום המעבר הקיים. "ההצעה אושרה במועצת העיר. לאחר מכן, זה כבר לא עניין אף אחד. במיוחד את מהנדס העיר, שזה תפקידו. העיריות של מוצקין וחיפה נכשלו בפתרון הבעיה המסוכנת במעבר", אמר השבוע מזוז.

"את המעבר העילי צריך לסגור, כי הוא מסוכן. אבל שעה לפני שסוגרים, היה צריך לפתוח מעבר בטוח אחר, וזה לא קרה. מה שכן קרה בפועל זה שמועצת העיר קרית מוצקין והעומד בראשה, נתנו לשר התחבורה דאז, ישראל כץ, על פועלו והתייחסותו המעליבה אזרחות כבוד".

ביום חמישי פירסמה רכבת ישראל הודעה על סגירת המעבר העילי כבר מיום ראשון הקרוב. "אמרו לנו שייסגר ביום ראשון, אבל בפועל התחילו לסגור את זה כבר בחמישי. ממש מהרגע להרגע. רק אחרי שיצאנו במחאה על כך, ועירבנו את שר התחבורה סמוטריץ, המעבר נשאר פתוח למשך השבת, ונסגר ביום ראשון", סיפר תושב העיר.

ההחלטה על הסגירה גרמה לסערה. הרשת החברתית געשה בפוסטים של תושבים המביעים את כעסם כלפי רכבת ישראל, הרשויות השונות ומשרד התחבורה. "זה פשוט מחדל", אמרה תושבת.

"כל בוקר עוברות יותר מ-200 תלמידות מקרית שמואל הלומדות באולפנה סגולה בקרית מוצקין דרך המעבר. ישנם גם תלמידים ממוצקין שלומדים בקרית שמואל. 200 תלמידות שעוברות כולן באותה שעה בערך יחד עם עוד עשרות נוסעים אחרים.

הן צריכות לעבור בידוק ביטחוני, לקחת כרטיס ולעבור במנהרה עם כל הנוסעים. זה נראה למישהו נורמלי? זה לא פתרון מותאם. כמה מטרים ליד בקרית חיים, יש מנהרה תת קרקעית שאנשים עוברים בה חופשי. הם הציבו שומרים במעבר כדי לוודא שאנשים לא עוברים שם.

אם כבר יש מאבטחים יכלו להשאיר את השאר פתוח. היו להם שנים למצוא פתרון הולם, לפני שסגרו. זה נטו פגיעה בתושבי קרית שמואל. אנחנו מחכים לתגובה מסמוטריץ', אם הפתרון לא יהיה לשביעות רצוננו, נצא להפגנה".

תושבת אחרת: "זה שהמעבר מסוכן, זה ברור. אבל אם סוגרים אותו, אז צריך למצוא קודם פתרון הולם. לא להתייחס אלינו כאל פושעים. למה אני צריכה לעבור בידוק בטחוני כדי לעבור מקריה לקריה. ילדים קטנים בני 9 צריך לעבור בידוק ביטחוני ולקחת כרטיס מעבר כדי להגיע לסניף של עזרא. בבוקר הלכו תושבים מקרית שמואל לבית הכנסת בקרית מוצקין, עברו את הבידוק הביטחוני ושלחו אותם להוציא כרטיס מהמכונה.

המכונה לא עבדה והם לא יכלו לעבור. הם היו צריכים, לטפס מעל למחסום כדי לעבור. כולם מחכים בתור במכונה, אחר כך מחכים בתור לבידוק הביטחוני עד שהם יכולים לעבור לצד השני. ברור שנוסעי הרכבת צריכים לעבור בידוק בטחוני, אבל למה אדם שרוצה לעבור מקריה לקריה צריך לעבור את זה.

"אין לנו מעבר אחר למוצקין, זה המעבר היחיד. גם המדרכה במעבר בתת קרקעי זה לא בטיחותי להולכי רגל. זו מדרכה צרה שאי אפשר לעבור שם עם עגלה או כיסא נכים. יום ראשון זה היום הכי עמוס ברכבת. היה פקק רציני בכניסה לרכבת".

לדברי התושב אבי דהן, בעקבות ההנחיה החדשה הוא פספס את ההסעה לעבודה: "יש לי הסעה לעבודה מהצד של מוצקין. מאחר שידעתי שהמעבר ייחסם ביום ראשון, אז יצאתי כמה דקות יותר מוקדם. אבל לא חשבתי שאני אצטרך לעבור בידוק ביטחוני, לצאת שוב לקחת כרטיס. יצאתי למכונה והיא לא עבדה.

"חזרתי חזרה והייתי צריך לחכות. כל העובדים היו אובדי עצות, כי אני לא יכול לעבור בלי כרטיס. בסופו של דבר פספסתי את ההסעה, והייתי צריך לנסוע ברכבת. בשעה שש ועשרים כבר היה תור של כ־20 אנשים, וזה עוד לפני שכל התלמידות הגיעו, סיפר.

גורמים  ברכבת ישראל הבהירו שוב שוב כי סגירת המעבר היתה הכרחית לאור הסיכון הרב. "בחצי שנה האחרונה נרשמו במקום מספר רב של אירועי בטיחות. אין סיבה להשאיר אותו פתוח כשיש חלופות מעבר אחרות. הרכבת מוכנה לשאת בעלות של לאפשר לתושבים לעבור בתוך התחנה".

מעיריית חיפה נמסר: "ההחלטה על הסגירה התקבלה על ידי הרכבת כחלק מתוכנית תשתיות לאומיות המקודמת על ידה ברחבי הארץ. הובהר כי מדובר במפגש היוצר סיכון בטיחותי ברור.

"רכבת ישראל מחויבת למצוא פתרון מיידי שייתן מענה הולם להולכי הרגל וימנע את סיכונם". מעיריית קרית מוצקין נמסר: "איננו צד בביצוע הסגירה וזו החלטה של רכבת ישראל. מבדיקתנו עם הרכבת הוברר כי נבדקות חלופות בנושא, והעירייה תעקוב מקרוב אחר העניין".

מעיריית קרית מוצקין נמסר: "איננו צד בביצוע הסגירה, זו החלטה של רכבת ישראל. מבדיקתנו עם הרכבת הוברר כי נבדקות חלופות בנושא, והעירייה תעקוב מקרוב אחר העניין".

ממשרד התחבורה נמסר: "רכבת ישראל הורתה לסגור את המעבר בשל מקרים של מסוכנות שנצפו בו בסמוך למסילה. המעבר נסגר רק לאחר שנבדק כי ניתן לעבור במעבר התת קרקעי הקיים ברכבת".