בעוד כחודש, ב-16.12.19, ייסגר לקהל הרחב סניף בנק לאומי היחיד בקרית חיים ברחוב אח"י אילת. ההודעה על הסגירה עוררה מורת רוח בקרב תושבי הקריה: "זו פגיעה באוכלוסייה המבוגרת".

פוחת המגע האנושי. סניף בנק לאומי באח"י אילת. צילום: נחום סגל
בשנים האחרונות נסגרים עוד ועוד סניפי בנק ברחבי הארץ, בעקבות המעבר לביצוע פעולות בנקאיות דרך אתרי הבנקים באינטרנט. המהלך פוגע בעיקר בלקוחות המבוגרים, שרבים מהם לא יודעים לתפעל את האתר באינטרנט ומעדיפים את הדרך המוכרת של לגשת פיזית אל סניף הבנק.

אחד הבנקים שנוכחותו בקריות הולכת ומדלדלת הוא בנק לאומי. לפני כארבע שנים נסגר סניף בנק לאומי בשדרות ירושלים בקרית ביאליק. גם אז השמיעו תושבים באזור קול מחאה, אולם ללא הועיל. אחר כך נסגר הסניף בסביוני ים, ולקוחותיו הועברו לקרית חיים. וכאמור, בימים אלה נודע כי גם הסניף הזה, היחיד בקרית חיים, נסגר.

לדברי תושבים ולקוחות הבנק, בל"ל חיסלו את רוב הסניפים בקריות, מה שמקשה לבצע פעילות בנקאיות. "כדי להגיע לבנק, אנו תלויים בבני משפחה, או שנאלץ להזמין מונית ספיישל. עד עכשיו יכולנו לעשות את זה ברגל", אמרו.

לדברי אחת הלקוחות, הפתרון של מעבר לאינטרנט אינו ריאלי עבורה. "לנו, האוכלוסייה המבוגרת, הרבה יותר קשה עם זה. רבים לא יודעים כיצד להשתמש באינטרנט, וגם יש להם קושי רב ללמוד בגילם המבוגר. סגירת הסניפים היא פגיעה עצומה באוכלוסייה המבוגרת. נשקול לעבור לבנק אחר".

לקוח שעבר משכונת סביוני ים לפני שנתיים לקרית חיים: "משחקים איתנו כמו מריונטות. כשהעבירו אותי, הבטיחו סניף שלא ייסגר, והנה זה קרה. אני כבר בתהליכים לעבור לבנק אחר, שיש לו סניפים בקריות".

מבנק לאומי נמסר: "במסגרת תוכנית לפריסת סניפים מחודשת, הוחלט כי פעילות סניף לאומי קרית חיים תמוזג עם סניפי הבנק הקרובים. לקוחות לאומי יכולים כיום לקבוע פגישה מבעוד מועד, ולקבל שירות בכל אחד מסניפי הבנק לבחירתם, ללא קשר לסניף בו מתנהל חשבונם, ומבלי צורך לעמוד בתור.

"במקום שבו שכן סניף קרית חיים, אני ממשיכים להפעיל מכשירים לשירות עצמי, אשר זמינים 24/7, ומאפשרים ביצוע של מרבית הפעולות הבנקאיות השכיחות, לרבות משיכת והפקדת מזומן, הפקדת צ'קים, העברה מחשבון לחשבון, תשלום שוברים, משיכת מט"ח וקבלת תדפיסים ומידע מקיף על החשבון. ללקוחותינו עומדים הסניפים בקרית מוצקין, ביאליק וקרית אתא.

"אנו ערים וקשובים לקושי מצד האוכלוסייה היותר מבוגרת, ולשם כך אנו מעמידים במרבית הסניפים דיילי הדרכה, העומדים לרשות הלקוחות ומסייעים להם לבצע את הפעולות במכשירים לשירות עצמי.

"בנוסף, בפרויקט 'ישראל IL', סניפי בנק ניידים מבקרים בבתי אבות ובדיור מוגן בכל רחבי הארץ. בתחילת השנה שדרגנו את המוקד הטלפוני של הבנק, כך שלקוחות מגיל 75 ומעלה מקודמים בתור למענה של נציג".