תוכנית לסלילת כביש חדש, ציר אצ"ל, בסמוך לטיילת פוארה במזרחה של קרית ביאליק, מקודמת בימים אלה על ידי מינהל התכנון, לאחר שעמדה בתנאי הסף.

הנוף הנשקף ממזרח לטיילת עלול להיעלם | צילום: שלמה אברמוביץ'

עיריית קרית ביאליק הודיעה אתמול (רביעי) כי היא מתנגדת נחרצות לכביש וכי בעקבות התנגדותה גם בוטלה ישיבה שתוכננה בשבוע שעבר לקידום הכביש.

מנגד טוענים גורמים בעיר נגד בכירי העירייה, בהם ראש העיר, אלי דוקורסקי, וסגנו, המשמש גם יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה קריות, יוסי אזריאל, שהשתתפו בישיבה בה הובא הכביש לדיון ולא הביעו כל התנגדות.

עד כה לא פורסמה התוכנית, אך  כעת מתחילה מחאה ציבורית נרחבת בקריות עם הקמת דף הפייסבוק "מצילים את טיילת קרית ביאליק". גם המועצה האזורית זבולון, שהכביש ינגוס שטחים חקלאיים מתחומה, מתנגדת לתוכנית.

הכביש החדש מסומן בצהוב

מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, פירטה לחברי הוועדה המחוזית: "התוכנית ממוקמת לאורך ציר רחוב האצ"ל בקרית ביאליק מהצומת עם רחוב התל בצפון ועד סמוך לשדרות בן גוריון בדרום, ומשם פונה הציר מזרחה מעל כביש 22 עוקף קריות ועד לחיבור לכביש 781 החדש.

"התוכנית מציעה דרך דו נתיבית דו מסלולית עם נתיב לציר תחבורה ציבורית במרכזה, והעדפות לתחבורה ציבורית באורך כולל של 4 ק"מ ועוד הרחבה באורך 500 מ' לדרך רבין עד שכונת גבעת הרקפות. בחלקה הצפוני של התוכנית קיימת דרך המוצעת להרחבה. בחלקה הדרומי הדרך מאושרת אך לא סלולה, ומוצע להסיטה מזרחה או להרחיבה. בחלקה הדרום מזרחי מדובר בתוואי חדש לדרך מוצעת חדשה".

בדף עמדה שפרסמה הוועדה המקומית זבולון נאמר: "הכביש דורס שטחים חקלאיים מעובדים, שהם עיקר פרנסת חקלאי כפר ביאליק. השכונות שאותן הוא אמור לשרת יוקמו בעתיד הרחוק, אם בכלל.

בהסכם עם קרית אתא נקבע כי השטחים החקלאיים לא יפותחו לפחות ל-25 שנה. גם  הרציונל של תוכנית הכביש ליצירת תוואי לתחבורה ציבורית אינו רלבנטי כלל בתוואי המוצע... בתחום קרית ביאליק, הכביש ייצמד לנחל הגדורה ויהפוך את פארק הנחל לחלק מרחוב סואן. זו לא היתה מטרת הפארק מלכתחילה". המועצה גם העלתה הצעה לכביש חלופי שישרת אותה מטרה מבלי לפגוע בסביבה.

שלמה אברמוביץ, תושב הקריות, שכבר הוביל מספר מאבקים סביבתיים, פתח דף פייסבוק  בשם 'מצילים את טיילת קרית ביאליק', וציין: "תוכנית פשוטה ומפלצתית כאחת: סלילת כביש ארבע-מסלולי, עם חומות בטון גבוהות משני צדדיו, במקביל ובצמוד לטיילת ביאליק הטרייה. המשמעות היא אחת: הרס הטיילת, שהספיקה להפוך בתוך זמן קצר לשכיית חמדה כלל קרייתית, למסלול צעידה וריצה מועדף על אלפים, שבוחרים להתחיל את הבוקר עם הפנים אל הזריחה.

"עיצמו את העיניים לרגע ודמיינו את תושבי קרית ביאליק מזרח נכנסים לארבע שנים מגורים בתוך ענני אבק בלתי נגמרים, אל מול אתר בנייה שיחסל את קצת השטח הפתוח שהם צופים בו".

מעיריית קרית ביאליק נמסר: "מדובר בתוכנית לא בשלה, שבמתכונתה הנוכחית נתנגד לה. העירייה תומכת ביצירת מסלול תחבורה ציבורית לכיוון השכונות המזרחיות שעתידות לקום, ולא בעוד כביש עוקף קריות. התוכנית כפי שהיא מוצגת כעת לא תצא אל הפועל".

ביום שני הקרוב אמור היה להתקיים דיון נוסף בעתיד הכביש אבל לטענת עיריית קרית ביאליק בשל התנגדותה הדיון הנוסף בוטל.

ממנהל התכנון, שמקדם את הכביש, נמסר: "מדובר בציר רחוב האצ"ל המהווה חלק ממערך הצירים המחברים את גוש קריות, הכולל תחבורה ציבורית - מטרונית. הציר מקביל לפארק נחל הגדורה ומתחבר מזרחה בדרכים עתידיות לכיוון דרך עורקית עירונית  781 בקרית אתא, הכוללת את רק"ל נצרת חיפה. מדובר בתכנית המקדמת שימוש בתחבורה ציבורית בגוש קריות" .

עו"ד מימון פאר: "אני שמח שהפעילות שלי הביאה את ראש העיר סוף סוף להביע עמדה פומבית בעניין התכנית לסלילת הכביש. כעת יש לראות מהן הפעולות שראש העיר ינקוט כדי לסכל את התכנית כיוון שברור לו ולתושבי העיר שלא די בסרטונים ואמירות שלא תמיד תואמות את המציאות.

"אני עדיין תמה מדוע ראש העיר ונציגי קריית ביאליק בוועדה המקומית לא הביעו שום התנגדות כשהתכנית נדונה, אלא אם כן הם תומכים בה. ככל שראש העיר יביע התנגדות במעשים ולא רק במילים אני אעמוד לצידו ואסייע בידו".

ראש העיר, אלי דוקורסקי: "הכביש במתכונית הנוכחית לא יקום ולא יהיה. ישנה תוכנית אחרת שבזמנו תמכתי בה. אז היה מדובר רק בציר של תחבורה ציבורית. מטרונית שתעבור משם ותשרת את תושבי רחובות דפנה ושבטי ישראל שרחוקים מציר ההסתדרות.

"ברגע שהבנתי שזו תוכנית אחרת, כולל החיבור דרך כפר ביאליק, והחלו לדבר על כביש רגיל עם וארבעה מסלולים, שלא מיועד רק לתחבורה ציבורית, הודעתי שזה לא יקרה. אני לא אתן להכניס עוד כביש עוקף קריות ליד בתי התושבים. הכביש הזה לא יהיה, נקודה".