מורה נהיגה מהקריות לא הסכים לצאת השבוע למבחן מעשי שאותו אמור היה לנהל בוחן מתלמד. זאת, לאחר שהבוחן המתלמד לא יכול היה להציג כיסוי ביטוחי כלשהו, במקרה של תאונת דרכים.

מבחן נהיגה. צילום אילוסטרציה: shutterstock

לטענת מורי הנהיגה בקריות, זו תופעה שכיחה והמורים שמסכימים לצאת למבחנים מעשיים עם בוחנים מתלמדים, חושפים את עצמם לתביעות נזיקין.

לדברי מורי הנהיגה, בתקופה האחרונה הגיעו לאזור חמישה-שישה בוחנים מתלמדים, אשר מתלווים לבוחנים הרשמיים במהלך מבחני הנהיגה. הבעיה מתחילה ברגע שהבוחן המתלמד יושב מקדימה ומנהל את הטסט.

לטענת מורי הנהיגה, לאחר בדיקה שערכו, אין לאותם מתלמדים כיסוי ביטוחי וגם לא תעודת בוחן זמני, שהייתה מכסה במקרה כזה את מורי הנהיגה, שהם בעלי הרכב שבו מתנהל הטסט.

השבוע הגיע למשרד הרישוי בחוצות המפרץ בוחן מתלמד יחד עם בוחנת וביקשו לנהל טסט לתלמיד של המורה אלי צדוק.

המורה ביקש לראות תעודת בוחן זמנית או תעודת ביטוח בתוקף, אבל לבוחן המתלמד לא היו כאלו. בלית ברירה, ולמרות הנזק שנגרם לו, צדוק ביטל את הטסט ולא הסכים שהבוחן המתלמד ינהל אותו.

בשיחה למיינט קריות סיפר צדוק: "לא הייתה לו תעודת בוחן זמנית ולא ביטוח. הצעתי שהבוחנת תשב מקדימה והמתלמד ילמד מאחור ויראה איך מעבירים טסט.

"הם ענו לי כי קיבלו אישור ממשרד התחבורה והכל תקין. בדקתי מול סוכן הביטוח שלי והוא בדק מול חברת הביטוח ואמרו לי חד משמעי שאין כל כיסוי ביטוחי.

"אין כיסוי ביטוחי". אלי צדוק. צילום: פרטי

"אם התלמיד פוגע במישהו במהלך הטסט, או חלילה מישהו מתפרץ לכביש ונפגע, אין אפילו ביטוח חובה. והרכב שלי ואני אחראי. במקרה כזה הסבירו לי שקודם כל אני משלם, ואז אני יכול לתבוע בחזרה. מקרה כזה יכול למוטט מורה נהיגה, אז העדפתי להפסיד את הטסט ולא להסתבך במקרה הרבה יותר חמור".

לטענת מורי הנהיגה, היו גם מורים שבלית ברירה יצאו לטסט כאשר הבוחן מתלמד מנהל אותו, וזאת כדי לא להפסיד את התשלום שהוא מקבל על עריכת טסט. מורי הנהיגה כבר פנו בעניין הזה למשרד התחבורה, אבל לטענתם לא קיבלו מענה מספק.

ממשרד התחבורה נמסר: "הליך הכשרת בוחני נהיגה כולל בין היתר 90 שעות ליווי במבחני נהיגה. כל עוד נמצא ברכב בוחן נהיגה ותיק, קיים כיסוי ביטוחי מלא לכל הנוסעים ברכב".