עיריית קרית מוצקין ניתקה את תחנת הניטור של המשרד להגנת הסביבה הממוקמת ברחוב דרך עכו. הסיבה, כך טען המשנה לראש העיר, יוסי מרקוביץ', היא פרסומים על כך שמוצקין היא אחת הערים המזוהמות כתוצאה מפליטות כלי רכב.

תחנת הניטור ברח' דרך עכו בקרית מוצקין. צילום: נחום סגל

הנושא עלה בישיבת מועצת איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, שדנה בין היתר בביקורת מבקר המדינה על ליקויים בניטור. יו"ר המועצה, עו"ד שרית גולן שטיינברג, אמרה בישיבה: "לא בטוח שזה חוקי". נוכח בדיון: "זו בגידה בציבור התושבים של מוצקין".

לפני מספר חודשים פירסמה עמותת אדם טבע ודין דוח שדירג את רשימת 40 הערים המזוהמות ביותר מתחבורה. מבין הערים נקבע כי קרית מוצקין נמצאת במקום השלישי ברמת הזיהום, חיפה אחריה במקום השביעי וקרית ביאליק במקום ה-22.
הדוח עורר סערה במוצקין, משום שנתוני הדוח התקבלו מתחנת ניטור אוויר תחבורתית שממוקמת על כביש 4, כביש חיפה-עכו, בגבול השיפוט של עיריית קרית מוצקין, שאינו שייך רק למוצקין.

בעקבות זאת הוציא איגוד ערים להגנת הסביבה את ההבהרה הבאה: "בדוח שפירסם ארגון אדם טבע ודין, המתבסס על נתוני המשרד להגנת הסביבה, נעשתה הטיה סטטיסטית לאור חישוב כביש ההסתדרות, הכביש העמוס ביותר בקריות, ככביש בלעדי של קרית מוצקין". לטענת האיגוד, היה נכון לו תוצאות תחנת הניטור הממוקמת בדרך עכו היו מתחלקות בין כל הקריות הגובלות.

הדוח, שגרר כותרות שליליות למוצקין כעיר השלישית בארץ בזיהום מתחבורה, לא עבר בשקט. לטענת המשנה לראש העיר, יוסי מרקוביץ', נציגי העירייה פשוט הוציאו את התקע מהחשמל. את הדברים אמר מרקוביץ' במהלך ישיבת איגוד ערים, בה הוא מכהן כנציג קרית מוצקין. הישיבה עסקה בין היתר בדוח מבקר המדינה המצביע על ליקויים בניטור במפרץ חיפה.

"אם נלך לפי מה שאמר עופר, הוצבה אצלנו תחנת ניטור על דרך עכו והיא עשתה מדידות של בנזן, תחנה שהועברה מ'קרן קיימת' אלינו. הנסועה היא עד לצ'ק פוסט והיה צריך לחלק את כל הפליטות לאורך כל הציר. לקחו אותנו ושמו אותנו העיר הכי מזוהמת בארץ מבחינת תחבורה. אנחנו הוצאנו מאז את התחנה מהחשמל", אמר מרקוביץ' לפרוטוקול, והוסיף: "אתה לא יכול להתמודד עם טיפשות, אז ניתקנו".

"אתה לא יכול להתמודד עם טיפשות, אז ניתקנו". יוסי מרקוביץ'. צילום: נחום סגל

על פי הפרוטוקול, השיבה לו יו"ר האיגוד, עו"ד גולן שטיינברג: "לא בטוח שזה חוקי". מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, אמר: "אם ניתקתם, זה יבוא לכם בהפוכה, יוסי. אלו תחנות של המשרד להגנת הסביבה. הם יכריחו את יוסי להחזיר אותה". בתגובה השיב לו מנכ"ל האיגוד, ד"ר עופר דרסלר: "הם יודעים מזה כבר שנה".

"לא תקין"
לדברי הנוכחים, הודעתו של מרקוביץ' עוררה זעם. "חלק מהנוכחים היו פשוט בהלם מההודעה. החברים הסכימו כי הטענה של קרית מוצקין היא לגיטימית ונכונה, ולא נכון להגיד שזה זיהום אוויר של מוצקין בגלל שתחנת הניטור נמצאת בצד של מוצקין. אבל גם אסור להם לגעת בתחנת ניטור שהיא לא שלהם".

"אפשר היה לשנות את שם התחנה, אבל לנתק אותה?", אמר נוכח בישיבה. "זו בושה וחרפה מה שהם עשו, בגידה בציבור התושבים של מוצקין, ששלח אותו לאיגוד. זאת חוצפה שעל דעת עצמו הוא מנתק תחנת ניטור. מה שמדהים הוא שהמשרד להגנת הסביבה לא עשה עם זה כלום".

לטענת דרסלר, התחנה הוצבה במקום על מנת לבצע מדידה לצורך הכרזה על אזור הקריות כאזור אוויר נקי. כלומר, אזור בו נאסרת הכניסה על רכבים מזהמים, כפי שיש כיום בחיפה. "התחנה במוצקין לא היתה שם במקור. התכוננו להכריז על אזור הקריות 'אזור אוויר נקי'. לפני ההכרזה אנחנו נערכים עם מדידה, לכן החלטנו מזמן לשים שם עוד אמצעי מדידה לאורך הכבישים", אמר.

לדברי דרסלר, המעשה שגוי, אולם אינו באחריות האיגוד. "ניידת הניטור היא של המשרד להגנת הסביבה. אני יודע שהם מטפלים בזה. זה לא תקין, אבל זו לא החלטה של האיגוד, אלא של הרשות והמשרד להגנת הסביבה. אי אפשר להכריח רשות להציב עמדת ניטור. יש להם את השיקולים שלהם, אני גם חושב שמה שנכתב נגדם לא היה בסדר. הם החליטו מה טוב לתושבים".

מרקוביץ' אמר ל"מיינט קריות": "התחנה פעלה שנים רבות במתחם קק"ל בקרית חיים. בשל ריחוקה מהכביש, חיפשו במשרד הגנת הסביבה מיקום חדש. פניותיהם לרשויות השונות הגובלות על הציר נענו בשלילה.

"הרשות היחידה שנענתה בחיוב – קרית מוצקין, כולל תשלום חיובי צריכת החשמל, בתנאי שהתחנה לא תיקרא 'קרית מוצקין' אלא תחנת 'ציר דרך עכו - שד' ההסתדרות'. אין מצב שבו רמות הפליטה מאזורים עתירי פליטה כמו הקריון, מתחם ביג, חוצות המפרץ, לב המפרץ ועוד, יושתו כולן על קרית מוצקין.

"לצערנו, המשרד להגנת הסביבה לא פעל בהתאם להתניה הזו, ובפרסום נתוני הניטור של התחנה לפני מספר חודשים שויכו כל נתוני הפליטה למוצקין בלבד, והוצגה תמונת מצב מעוותת, לפיה מוצקין ניצבת בראש סולם הערים המזוהמות בארץ. דרישתנו מהמשרד היא לתקן את הפרסום, וחשוב, מכך את הנתונים, לא נענתה עד היום.

"בתגובה, ניתקנו את זרם החשמל לתחנה. הברירה נתונה כעת בידי המשרד להגנת הסביבה, יתקנו ויפרסמו את נתוני האמת, או יעבירו את התחנה בחזרה לקרית חיים. ברגע שהמשרד יפעל על פי המתבקש לעיל, נחבר מחדש את התחנה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בודקים לעומק את הנושא, ובסיום הבדיקה נוכל להגיב לגופו של עניין".