בתחילת דרכו בבית הספר התמודד אלי מילמן, תלמיד כיתה ד', עם בעיית ריכוז והישגיו הלימודיים היו נמוכים. החשיפה לשחמט הביאה לשינוי משמעותי באורח חייו. כמו סיפורו של מילמן, ישנם ילדים רבים בקריות שמשחק המלכים שינה את מסלול חייהם. כבר בשנה הקרובה תורחב הוראת השחמט כחלק ממסגרת מערכת הלימודים בבתי הספר.

התלמיד אלי מילמן (משמאל) רגוע יותר בזכות השחמט. צילום: פרטי

לפני כחודשיים מונה ד"ר צביקה ברקאי, תושב קרית ביאליק, ליו"ר איגוד השחמט הישראלי, ומאז הוא פועל והופך את השחמט לאמצעי חשוב לפיתוח בני נוער בדגש על פריפריות ואוכלוסיות חלשות. הקריות, מטבע הדברים, מובילות את המגמה, ושותפים לה ראשי הערים בקריות, שתומכים בקידום השחמט ואף מסייעים בתיקצובו.

ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור, מחדיר באופן עקבי את השחמט בכל בתי הספר היסודיים בעיר. ברקאי: "שחמט הוא אמצעי בלתי רגיל לפתח את הילדים, להעצים, לעודד חשיבה אסטרטגית טובה, יוצר תחרותיות הוגנת, חתירה לניצחון, סובלנות וכן מסייע בבעיות של קשב וריכוז".

"כלי חינוכי". אבן צור משחק שחמט. צילום: באדיבות עיריית קרית ים

גם במשרד החינוך מבינים את היתרונות של אחד המשחקים הפופולריים ביותר בעולם. "השחמט נכנס בצורה ממוסדת רק לפני כשנתיים ונמצא היום בעשרות רשויות כחלק מתוכנית הלימודים.

במקביל ללימודי המתמטיקה והאנגלית, לומדים שחמט. בערים רבות השחמט נכנס למספר כיתות ב', אבל בקרית ים החליט אבן צור למנף את זה בכל כיתות ב' ו-ג' בבתי הספר בעיר, ובשנה הבאה זה גם בכיתה ד'. הם לומדים 25 שיעורים. כל פעם חצי כיתה".

המנהלים ששילבו את לימודי השחמט מעידים על כך שהילדים סיגלו תכונות למידה טובות יותר. בית הספר אמירים בקרית ים היה מבין החלוצים שאימץ את הוראת השחמט. "זה גורם לשינוי חשיבתי בכלל מאחר שמלמד אסטרטגיות", הסבירה המנהלת אוסנת שואף.

"הילדים מיישמים את האסטרטגיות האלה לחיים. זה מלמד אותם לחשוב לפני שהם פועלים ומחזק את הביטחון העצמי שלהם. אני חושבת שאפשר להכניס את זה כבר בכיתה א', למרות שיש הטוענים שזה מוקדם מדי".

ילנה, אמו של אלי מילמן, תלמיד כיתה ד' ביסודי אורים: "הוא היה תלמיד חלש יחסית, היו לו בעיות של חוסר ריכוז וקשיים לשבת בכיתה ללמוד. במהלך השנה שעברה גילה אלי את השחמט. בהתחלה היו להם שיעורי של שחמט בבית הספר, שם הוא נחשף למשחק לראשונה.

מאוחר יותר גיליתי שיש גם חוג בשעות אחר הצהריים, ורשמתי אותו. אחרי מספר חודשים התחלנו לראות שינוי משמעותי בהתנהגות שלו. הוא מבלה במועדון כמה פעמים בשבוע לפעמים עד 20:00 בערב. הרגשתי שיפור גדול. יש לו יותר סבלנות ויכולת לשבת ללמוד".

גם מבחינה חברתית השינוי גדול. "אני מרגישה שזה שינה לו את החיים. לפני כן הוא היה מבלה עם חברים בחוץ או במשחקי מחשב. החברה שסביבו השתנתה הוא הכיר חברים חדשים מהשחמט, לעיתים גדולים ממנו. הם מדברים בטלפון ומשחקים יחד. הוא סיפר לי שהוא שיחק שחמט עם אדם בן 60".

לדברי אם אחרת השחמט הוא הדבר הכי טוב שקרה לבנה. "הבן שלי היה ילד מופנם, היו לו קשיים חברתיים וחוסר בביטחון עצמי. כל זה הקשה עליו מאוד בבית הספר. היתה לו גם בעיה שפתית", סיפרה. "השחמט שינה את כל זה.

הוא הפך לילד מוקף חברים ומצא את המקום שלו. זה העלה לו את הביטחון העצמי בצורה משמעותית. הוא למד גם איך להפסיד, איך לא לפעול באימפולסיביות. הוא ילד הרבה יותר רגוע בזכות השחמט".