יותר מ-260 גנים צפויים להיפתח בשנת הלימודים תש"פ בקריות ב-1 בספטמבר. בקרית אתא 90 גנים, בקרית ים 50 גנים, בקרית מוצקין 63, ובקרית ביאליק 62 גנים. 30 גנים בכל קריה ייכנסו השנה למודל החינוכי של הגן העתידי.

ילדי גן דיאלוגי בקרית ים הכינו מכונת מעדנים | צילום: פרטי

המודל מאפשר לכל גננת לפעול על פי שיטת חינוך חדשנית על פי בחירתה והנושא הקרוב לליבה. אחת משיטות חינוך אלה היא 'הגן הדיאלוגי' הדוגל בהעצמת הילד ומיקומו במרכז. נכון להיום קיימים חמישה גנים דיאלוגיים בקריות, והשנה ייפתחו עוד שלושה גנים בקריות ביאליק ומוצקין.

בשנת הלימודים הקרובה צפויים להיפתח גנים חדשים רבים בקריות. זאת, לאור בניית שכונות חדשות בערים שהביאו לגידול באוכלוסייה. בקרית מוצקין ייפתחו השנה 7 גני ילדים חדשים, בהם גן אנתרופוסופי, גן חינוך מיוחד וגן חינוך ממלכתי-דתי.

בקרית אתא ייפתחו 6 גנים חדשים ברחוב ברדיצ'בסקי ובשכונת גבעת אלונים, מתוכם 2 גנים לחינוך מיוחד. בקרית ביאליק ייפתחו 6 גנים חדשים שאחד מהם הוא גן תקשורתי ואחד גן דיאלוגי.

במשרד החינוך מצפים להגדיל השנה את כמות הגנים הפועלים על פי מודל החינוך של גן עתידני. המודל החינוכי מאפשר לגננות, כמו למנהלים בבתי הספר, לבחור גישה חינוכית ייחודית שמתאימה להן, על פי תחומי ההתעניינות שלהן. כגון גן ים, גן יצרני, גן מוסיקלי, גן מתמטי, גן יער, מדעים ועוד.

לדברי מרכזת הפיקוח הקדם יסודי במשרד החינוך מחוז חיפה, ברוריה שחר, במהלך השנה צפויים להיכנס עשרות גנים על פי מודל זה לקריות. "ביום הערכות שנעשה לגננות כולן נחשפו לתפיסת הגן העתידי", אמרה.

"המטרה היא להכפיל את מספר הגנים הפועלים על פי מודל זה. בכל קריה צפויים להיות השנה 30 גנים עתידיים. בימים אלו הגננות נמצאות בהשתלמויות ובוחרות את השיטה שהן מעוניינות לעבוד בה. כל גננת תקבל עזרה ממוקדת על ידי צוות החינוך שילוו אותן לאורך השנה. לאחר החגים תסתיים הערכות".

אחת מבין הגישות של המודל העתידי היא הגן הדיאלוגי. כאמור נכון להיום קיימים חמישה גנים מסוג זה בקריות. שניים בקרית ים ועוד שלושה בקרית מוצקין. בשנה הקרובה ייפתח גן מסוג זה בקרית ביאליק – גן גיטרה, ועוד שניים בקרית מוצקין גן נתניהו א' וגן אלון א'.

מדובר בגישת חינוך שפותחה על ידי ד"ר מולי אפרת והחלה בצפון הארץ. הגישה מוציאה את הגננת מהמרכז, ומציבה בו את הילד, רצונותיו, שאיפותיו וחלומותיו. "זו גישה חדשה בקריות, כעת אנחנו מתחילים את השנה השלישית ואנחנו משפרים את דרך יישומה והטמעתה", הסבירה עדי ארזי, גננת גן שבתאי בקרית ים, שעובדת על פי המודל וכעת עוברת השתלמות להדרכה בנושא.

"לגישה יש כמה עקרונות. הדגש המרכזי מדבר על הקשבה לילדים, השאלות שעולות מתוך העולם שלהם, מה מסקרן אותו ומעניין אותם. תפקיד הגננת היא לפתח את הסקרנות הזו. לדוגמה אם עולה רעיון לילד, או שהוא רוצה להמציא משהו אנחנו מפתחים את הנושא יחד איתו. אני כגננת, לא לוקחת את המקום של הדמות המרכזית בעלת הידע, אלא מוציאה את הידע מתוך הילד".

לדבריה, במקום שהגננת תקבע את התכנים, את הסדר יום, והפעילויות, הילדים אלו שקובעים זאת לפי העניין שלהם. "יש הרבה מקום לחשיבה ולמידה עצמית. אנחנו לא ממהרים ללמד ולהשיב על שאלות, אלא נותנים להם להגיע לתשובות בעצמם", הסבירה.

"הילד מרגיש שרואים אותו, ששמים לב אליו, שהוא עומד מול קבוצה ומסביר. זה מעצים את הילדים. כל אחד הופך להיות משמעותי. התפקיד שלי הוא רק לכוון, לתווך, להעניק עזרה פיזית מוטורית חופשית".

אז מה צפוי להתחדש השנה?
"כעת אנו פועלים לפתוח מרחבים שבהם אני מאפשרת לילדים ליצור, לייצר, לחשוב. יש פינות בגן שהוקמו בעקבות רעיונות של ילדים, פינת שאלות, חלל, וכדומה. יש פינה של ממציאים ומשחקים. היא כוללת משחקים שפותחו על ידי הילדים בלבד. אנחנו כעת מתאימים להם מרחבים נוספים".