ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לישיבת חירום, אותה יזם היו"ר, ח"כ איתן כבל, בעקבות תלונות נוסעים בקו נהריה-תל אביב ולאור רצף התקלות בקו מירושלים לתל-אביב, שנפתח לפני כשלושה שבועות בלבד.

צילום: רכבת ישראל

כבל פתח ואמר שקו החדש לירושלים לא אמור לבוא על חשבון הפריפריה ואחר רצף תקלות וביטול קווים, התחושה היא שהיחס לאזרחים הוא כאילו הזמן שלהם לא חשוב.

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, אמר כי מה שקורה היום ברכבת הוא פרי הזנחה ארוכת שנים.

יו"ר הקבוצה החברתית "נפלאות הרכבת", אייל טל מקרית אתא, אמר כי מה שקורה בשטח משדר מחדל. טל: "הרכבות צפופות ברמת של קרונות בקר. נוסעים משתלטים על שירותים ושוהים שם כל הנסיעה, השירותים הפכו למושבים ברכבת.

"נוסע מבנימינה הביא כיסא מהבית כדי לשבת בנסיעה הארוכה לתל אביב. מדברים על הרצה בקו לירושלים, ואין לנו אלא לומר שיש תחושה של ריצה לטובת כיתוב תמונה. ההצעה היא לבטל את הרכבת מירושלים נתב"ג. מותר להודות בטעות, עד שיגיעו הקרונות במרץ 2019".

מנהל הרגולציה ברכבת, דן לנדאו, אמר כי אף אחד לא מתכחש לקשיים וכי השמיכה קצרה מאוד בזמן מסילה, מאחר והרשת קטנה מאוד ולא פותחה הרבה מאוד שנים. הוא הוסיף כי יש מחסור כרוני בקרונות לעומת ביקוש שעולה מעל לתחזיות האופטימיות ביותר. "במצב שהשמיכה קצרה צריך להפעיל צדק חלוקתי", אמר.

לנדאו הוסיף ואמר כי קיים מחסור של 140 קרונות, והאספקה שהחלה לפני שנה וחצי היא הדרגתית. רכז התחבורה באגף החשב הכללי באוצר, אליאס מטר, ציין כי המסה הקריטית של הקרונות תגיע בשנת 2020.

יצוין, כי בעקבות הביקורת הציבורית החריפה, ברכבת ישראל נכנעו והודיעו השבוע על תגבור הקווים לצפון. בהודעה נכתב "לאור הצפיפות ברכבות מהצפון ואליו, תתגבר רכבת ישראל באופן זמני את קו נהריה תל-אביב. לצורך כך, ערכה רכבת ישראל שינויים בזמני תחזוקת הרכבות, כך שהטיפולים לחלק מהרכבות יעשו בלילה. לצד זה, באישור משרד התחבורה, יבוצע קיצור מסוים בשתי רכבות בקו העמק".

הרכבות הבוקר שנוספו מנהריה, דרך עכו והקריות לתל אביב, ייצאו בשעה 06:25 וב-07:25. שתי רכבות יתווספו בכיוון ההפוך, מתל אביב לנהריה, בשעה 16:06 וכן ב-17:06.

יצוין, כי במשרד התחבורה סירבו להגיב על תלונות הנוסעים בנוגע לצפיפות הקשה, ולהפחתה במספר הקווים בפריפריה, ומסרו: "יש לפנות לרכבת ישראל בנושא זה".

עד למועד פרסום הידיעה לא התקבלה תגובת הרכבת.