יוזמה מקורית של מחנכת כיתה א' בבית הספר נעורים בקרית ביאליק: מגי סמדג'ה (33) משפרת את יכולות הקריאה והקשרים החברתיים בין התלמידים ונפגשת עם קבוצת תלמידים לפעילות קריאה משותפת כשכולם לבושים בפיג'מה. המפגשים נערכים בשעות הערב, בכל פעם בביתו של תלמיד אחר.

קריאה בפיג'מה. המורה מגי והתלמידים. צילום: מורן צבוטרו

סמדג'ה, תושבת קרית אתא, עובדת כמורה מזה שבע שנים, ארבע מתוכן כמחנכת כיתה. לאחרונה ניסתה למצוא דרך יצירתית לסייע לתלמידיה ביכולות הקריאה. 

"הרבה זמן רציתי ליזום משהו לעידוד הקריאה מעבר למה שמקבלים התלמידים בבית הספר. רציתי להפוך את הקריאה למשהו חווייתי ויצירתי יותר וגם לחזק את הקשר הבין-אישי שלי איתם. ואז עלה לי הרעיון לקיים מפגשי קריאה עם הילדים בשעות אחר הצהריים", היא מספרת.

במסגרת המפגש שמתקיים פעם בשבועיים מגיעה קבוצה של התלמידים שנבחרה לביתו של אחד התלמידים. התלמידים והמורה מגיעים למפגש לבושים בפיג'מה, קוראים סיפורים, משחקים משחקים דידקטיים, מתרגלים כתיבה מכינים יצירות ועוד.

"הזדמנות לפגוש חברים אחר הצהריים". צילום: יערית דבי

"אנחנו רוצים שמגיל צעיר הילדים יחבבו את הקריאה", אמרה מנהלת בית הספר, מירי בן שושן. "כשמגי באה ושיתפה אותי, התלהבתי ובירכתי על הרעיון. היא הביאה את הנושא בפני ההורים שאף הם תמכו. מגי בהתלהבות שלה הדביקה גם את המורות האחרות בשכבה, וכולן הצטרפו ליוזמה".

לפני כשבוע התקיים המפגש הראשון. "הילדים חיכו למפגש. ההורים סיפרו שכבר מהצהריים הם היו מוכנים עם פיג'מה. הם שיתפו פעולה והיה מפגש מאוד מעצים. הם לא רצו לחזור הביתה. כל פעם הם שואלים מתי המפגש הבא", סיפרה סמדג'ה.

"המפגש נערך בקבוצות של 4-5 תלמידים, כל פעם בבית של תלמיד אחר. כל ילד יזכה לארח את חבריו אצלו בבית. אחרי שנסיים את הסבב אני אקח קבוצה אחרת. אני בוחרת קבוצה מבחינת אותה רמה של ילדים. זה לא מיועד רק לילדים מתקשים, תהיה גם קבוצה של ילדים חזקים יותר בקריאה במטרה להעצים אותם.

"המפגש עורך כשעה, לפעמים קצת יותר כי האימהות שממש מתגייסות לנושא, רוצות לפנק אותנו גם בארוחת ערב. ההורים מאוד שמחו על פרויקט ושיתפו פעולה".

לדבריה, כבר אחרי מפגש אחד, ניתן היה לראות תוצאות. "אני רואה התקדמות בכיתה. אחרי המפגש הזה הם יותר משתפים ומשתתפים בכיתה. הם יותר רוצים להוכיח את עצמם", סיפרה.

"מעבר לכך ישנה תרומה גם בתחום החברתי. זה מזמן להם הזדמנות לפגוש עוד חברים אחרי הצהריים. אני רואה שגם אותם ילדים יותר משחקים ביחד בהפסקות. זה ממשיך גם אחר כך בבית הספר".