משרד התחבורה ורכבת ישראל עורכים בימים אלו הליך של שיתוף ציבור, בנושא ההחלטה לאשר העלאת אופניים לרכבת בשעות השיא, בתנאי שהם מקופלים. המדיניות תפורסם ותיכנס לפועל רק לאחר ההליך הציבורי, וכי ניתן להגיב להחלטה באמצעות טופס ייעודי אותו ניתן לשלוח עד ל-24 בנובמבר.

צילום: דוברות הרכבת

זאת בהתאם להחלטתם כי מדיניות האופניים המעודכנת תתפרסם לאחר הליך פתוח ושקוף לציבור. את ההתייחסות יוכלו הנוסעים להגיש באמצעות טופס ייעודי ומקוון באתר האינטרנט של רכבת ישראל לא יאוחר מיום ראשון ה-24.11.19 כאשר בסיום הליך שיתוף הציבור, יישקלו ההערות שיתקבלו ולאחר מכן ייקבע מועד לכניסת המדיניות החדשה לתוקף

משרד התחבורה ורכבת ישראל החליטו כי מדיניות האופניים החדשה תתפרסם לאחר שיתקיים הליך שקוף ופתוח לציבור, במסגרתו תינתן לכל אדם האפשרות להתייחס בכתב לטיוטת המדיניות החדשה.

בשנים האחרונות חווה רכבת ישראל גידול עצום בהיקף הנסיעות ברכבת, ובכלל זה עלייה משמעותית במספר זוגות האופניים המועלים ברכבת. יחד עימם קיים גידול משמעותי בהיקף השימוש ברכבת בקרב נוסעים בעלי מוגבלויות.

בעשור האחרון זינק מספר הנסיעות ברכבת יותר מפי שניים, מ-35.9 מיליון בשנת 2010, ל-67.7 מיליון בשנת 2018. הגידול מבטא גם עליה חדה במספר הנסיעות של נוסעים עם מוגבלויות, שמספרן צפוי לעבור את רך 65 אלף הנסיעות בשנת 2019.

הנוסעים שעולים לרכבת עם אופניים בשעות השיא, עושים שימוש בקרון המיועד לנוסעים עם מוגבלויות, ובשל כך נפגע השירות לנוסעים אלו. במקרים רבים נקשרים האופניים למעקות הבטיחות ולמעברים, באופן שחוסם את המעבר לנוסעים עם מוגבלויות.

חלק מהרוכבים אינם נשמעים להנחיות הבטיחות, קושרים את אופניהם בכניסות לקרונות הרגילים, תוך חסימת דלתות הקרון באופן שפוגע בכלל נוסעי הרכבת ובמיוחד באזרחים ותיקים, נוסעים עם עגלות תינוקות וכיו"ב.