שנה ושלושה חודשים עברו מאז שהתבשרו תושבי אחד המתחמים ברחוב יוספטל בקרית מוצקין שבתוך חודשים ספורים הם יתפנו לדירות זמניות במסגרת מיזם פינוי-בינוי, והם עדיין בדירות הישנות שלהם, ממתינים לעוד חורף קשה.

"בתוך ארבעה חודשים נצא לדרך", הבטיח היזם. דיירי המתחם | צילום: נחום סגל

התושבים לא ממש מבינים מה מעכב את הפרויקט, וחלקם מצביעים לכיוון העירייה, שלטענתם העלתה עוד ועוד דרישות בפני היזם. בעירייה טוענים כי היזם הוא זה שמעכב באופן משמעותי את הפרויקט, לאחר שכבר ניתן לו היתר בנייה לשני הבניינים הראשונים שהוא אמור לבנות, ואליהם אמורים להתפנות התושבים.

הפרויקט מתייחס למתחם של שישה בניינים דו קומתיים ברחוב יוספטל, ובו 48 דירות. בקיץ שעבר נטען, כי עד לסתיו יפונו שלושה מבין הבתים מדייריהם כבר בחודש אוקטובר (2018), ובמקביל תתחיל בניית שניים מתוך ארבעת המגדלים המתוכננים במקום, בני 20 ו-21 קומות מעל קומת עמודים - בסך הכל כ-168 יחידות דיור. לפי הסיכום, כל הדיירים היו אמורים לקבל דירות זהות בנות כ-120 מ"ר עם מרפסת בבניינים החדשים שייבנו, ללא קשר לגודל הדירה שתפונה.

המצב הפיזי של הבניינים ברחוב רעוע ביותר. בכתבה שפורסמה לפני שנה ב"ידיעות המפרץ" סיפר אחד הדיירים הוותיקים, אריה אדלשטיין: "מצב הבתים פה נורא, מתפוררים. יש תקרה ומעל זה רעפים, אבל הגג דולף, ויש דיירים ששמו ברזנטים שלא ייכנסו להם מים לדירה".

בדיקת "ידיעות המפרץ" העלתה כי באותו זמן כבר הוצא היתר בנייה לשני הבניינים החדשים, והיזם אכן יכול להתחיל לבנות, תוך פינוי חלק מהדיירים לדירות זמניות.

גורם בכיר בעירייה אמר השבוע: "בשלב מסוים, היזם פנה לרשות שדות התעופה וביקש להגביה את הבניינים, וקיבל אישור. הוא ביקש מאיתנו שאת שני הבניינים הראשונים הוא יבנה גבוהים יותר. הוסבר לו כי אחוזי הבנייה לא השתנו, והוא השיב שהבנייה לגובה בשני הבניינים האלו תהיה על חשבון אחוזי הבנייה בשני הבניינים הבאים שהוא עמד לבנות. אבל אחרי זמן מה הוא שוב פנה אלינו, אמר שזה יוצר א-סימטריה וביקש להגביה גם את שני הבניינים האחרונים, אחרת זה לא יהיה לו כדאי כלכלית".

בכיר בעירייה אמר כי ברחוב יוספטל אמור להתבצע עוד מיזם של פינוי-בינוי, על ידי חברה אחרת. "אם היזם הראשון היה מקבל עוד תוספת בנייה, גם השני היה דורש, ובצדק. ופתאום היתה קמה במקום שכונה עם יותר מ-500 יחידות דיור. יש לזה תשתיות? זה מצריך בניית גני ילדים ואולי אפילו בית ספר. וזה דורש לתכנן מחדש את כל התב"ע של הפרויקט. היזם תפס את התושבים כבני ערובה וחושב שיאפשרו לו עוד ועוד יחידות דיור".

אדלשטיין, השבוע: "נמאס מהמצב. הרבה חברי ועד כבר הרימו ידיים ולא רוצים יותר להיות שותפים. גם התושבים התייאשו". עו"ד (רו"ח) ירון טיקוצקי, בא כח הדיירים: "לא נדרשת רעידת אדמה כדי שהדירות הקיימות ייהרסו, ובחורף הקודם קרסה תקרה בחלק מהדירות, ודירות רבות נוספות התמלאו בעובש ופטריות בשל חדירת מי גשמים ורטיבות.

"למרבה הצער והתימהון, העירייה עצרה את הוועדה המחוזית מלדון ולאשר את התב"ע לשלב ב' ומשום כך, גם אי אפשר להוציא לפועל את שלב ב' של הפרויקט והעניין כולו תקוע לחלוטין. ייתכן שרק מעבר של דיירים מהדירות הרטובות לאוהלים ברחבת בניין העירייה יפתרו את הנושא".

מנכ"ל חברת "מגדלי ים סוף", צחי עומר, טוען כי העירייה מעכבת את הפרויקט. לדבריו, מההתחלה הוסבר להם כי הפרויקט אינו כלכלי במתכונתו המקורית, וזו הסיבה ששתי חברות אחרות, שכבר החתימו את הדיירים, ויתרו לאחר מכן על הביצוע ועזבו אותו.

לדבריו, לאחר שהתקבל אישור לבנייה לגובה, אושר לו להוסיף קומות בשני המגדלים הראשונים, ובהמשך תוגש לוועדה המחוזית תב"ע נקודתית שתאפשר הגדלת זכויות הבנייה גם לשני המגדלים האחרים. לדבריו, אכן ניתן לו היתר בנייה לשני המגדלים הראשונים, אבל הוא לא הסכים לצאת לדרך לפני שהוועדה המחוזית תאשר את כל הפרויקט.

"גם בנק הפועלים, שמלווים אותנו, לא הסכימו לצאת לדרך כשלא ברור שהגדלת הזכויות במגרש השני, שם ייבנו שני המגדלים האחרים, תאושר. בשלב זה העירייה עצרה את התב"ע שהוגשה לוועדה המחוזית, ואז גם אמרו לנו שהם דורשים שנבנה שני גני ילדים".

נכון לעכשיו, לדברי עומר, אין יותר מחלוקות, והנושא היחיד שנשאר הוא לאשר את התב"ע החדשה בוועדה המחוזית. "כל הצדדים מסכימים על הכל. אם כולם יירתמו, תוך ארבעה חודשים ניתן יהיה לאשר את התב"ע בוועדה המחוזית ולצאת לדרך מיד".