המקטע הצפוני של כביש 6  מיקנעם למחלף תל קשיש יפתח לתנועה ביום 14.11.18 - כך הוחלט אמש (שני) על ידי חברת כביש חוצה ישראל המנהלת את הפרויקט ונציגי משרד התחבורה והחשכ"ל.

מחלף תל קשיש. צילום: כביש חוצה ישראל

אורך המקטע החדש שייפתח לתנועה כ-5 ק"מ והוא כולל נסיעה במנהרת יקנעם (1.7 ק"מ) בעלת 3 נתיבים בכל כיוון, מעבר במחלף התלת-מפלסי של תל קשיש ונסיעה על גשר ויאדוקט באורך של כ-700 מטר לכיוון צפון מזרח.

המקטע הראשון הוא חלק מפרויקט רחב להארכת כביש 6 צפונה המורכב משני מקטעים וכולל סלילת 21 ק"מ של כביש מהיר, כריית שלוש מנהרות כפולות – יקנעם, רכסים ואיבטין, ובניית שני מחלפים מערכתיים.

עם פתיחת המקטע השני – ממחלף תל קשיש למחלף סומך – יושלם הפרויקט ותתאפשר נסיעה בכביש 6 לאורך של כ-188 ק"מ מבאר שבע ועד צומת סומך, ללא רמזורים. פתיחת המקטע השני צפויה ברבעון הראשון של שנת 2019.

חברת כביש חוצה ישראל היא זרוע ביצוע של הממשלה לניהול פרוייקט זה, המבוצע בהיקף של כ  - 2.5  מיליארד שקל. לחברה ניסיון בניהול וביצוע פרוייקטי תשתית תחבורה מורכבים ורחבים ובין היתר היא מנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת ,הקמתו של כביש 6 והארכתו צפונה ודרומה ועוד.

המקטע החדש יקנעם-תל קשיש מנוהל על ידי הזכיין חברת 6 חוצה צפון בע"מ, ומיום פתיחתו לתנועה הנסיעה בו תחויב בתשלום אגרה.

יודגש, כי מנויי כביש 6 בזיכיון דרך ארץ לא ייחשבו מנויים של חברת 6 חוצה צפון בע"מ, אלא אם יירשמו במיוחד ובאופן נפרד כמנויים לזיכיון זה.

דני שנבך, מנכ"ל כביש חוצה ישראל: "הכביש ייפתח לתנועה, לפני המועד החוזי, כשהוא עומד בכל מבחני הבטיחות והאיכות הנדרשים. אנו ממשיכים במרץ את הקמת המקטע השני אשר יאפשר בקרוב הגעה עד לצומת סומך. שני המקטעים יחדיו יקצרו את זמני הנסיעה למרכז, יקלו את הפקקים וישפרו את איכות החיים של תושבי הצפון".

חוסאם בשארה, יו"ר דירקטוריון כביש חוצה ישראל: "חברת כביש חוצה ישראל ממשיכה ומפתחת את המיזם הלאומי לחיבור קצוות הארץ. ניסיונה הרב של החברה והתמחותה בפרויקטים זכיינים איפשרו לה לנהל את הפרויקט הנדון ביעילות תוך שהיא מקפידה על איכות ביצועית ובטיחותית, לרווחת משתמשי הדרך".

מחיר הנסיעה מכל יישוב בצפון ועד לקרית גת:

מנוי פסקל: 26.42 שקל.

מנוי וידאו: 30.29 שקל.

לקוח מזדמן: 34.16 שקל.

אם נוסעים עד לבאר שבע, המחיר זהה. קרי הנסיעה במקטע האחרון חינם.

גורמים שונים הביעו ביקורת על המחיר שנקבע עבור המקטעים החדשים של כביש 6 צפון. "הקטעים היו יכולים לחבר בין הצפון למרכז הארץ ולהביא בשורה תחבורתית של ממש לפריפריה, אך תמחור הקטע הצפוני לא יאפשר לכולם להשתמש בו.

"החלק הצפוני הינו החלק היקר ביותר בכביש 6, ממחלף עירון ועד מחלף עין תות. מדובר בפער משמעותי לעומת קטע הכביש בדרום הארץ שהוא חינמי לכל, וגם לעומת הקטעים בתשלום במרכז הארץ. אם זה לא מספיק, הקטעים החדשים יהיו בניהול חברה חדשה שתגבה תשלום נוסף ונפרד, ובהתאם כפל החברות יגדיל את עלויות הנסיעה ויכביד על יוקר המחייה בצפון".

מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, יעל רון: "מדינת ישראל מצהירה בתקשורת שהיא בעד פיתוח הגליל ובפועל מקפחת את תושבי הצפון. במשך שנים חיכינו לכבישים חדשים שיקלו את עומסי התחבורה הקשים שיש באזור, ועד שפותחים כביש חדש דורשים מאיתנו לשלם עליו משמעותית יותר מתושבי המרכז. לא מתקבל על הדעת שבדרום הארץ זוכים התושבים ליחס אחד ובצפון זוכים התושבים ליחס אחר. משרד התחבורה שכח אותנו והשאיר את תושבי הצפון לעמוד בפקקים לעשור נוסף".

באתר חברת 6 חוצה צפון פורסמו תעריפי הנסיעה: מקטע יקנעם: 4.16 שקל בשעות העומס ו-2.38 שקל בשעות הרגילות. המחירים בקטע שיפתח בעתיד: מקטע סומך 2.97 בשעות השיא ו-1.78 בשעות הרגילות. נסיעה בשני המקטעים, עם השלמת העבודות ופתיחת הכביש עד צומת סומך תעלה 5.70 שקל בשעות השיא ו- 3.33 בשעות הרגילות.

בעלי משאיות ישלמו מחיר גבוה יותר עבור הנסיעה במקטעים, עד 11.41 עבור נסיעה בשני המקטעים בשעות השיא. יצוין כי במהלך השבוע שעות השיא מוגדרות בין .6.00-21.00, בימי שישי בין השעות 13.00-17.00 ובשבתות בין 17.00- 21.00.