משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות שדות התעופה חתמו בשבוע שעבר על הסכם להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה. במקביל, תסיר העירייה את העתירה שעצרה עד כה את התקדמות בניית נמל המפרץ.

"רעיון שעולה כבר 10 שנים". שדה התעופה בחיפה | צילום: נחום סגל

בעיריית חיפה הביעו קורת רוח מההחלטה, לאחר שראש העירייה, עינת קליש-רותם, הציגה את הארכת המסלול בראש סדר העדיפויות שלה. ראשי הערים בקריות לא התלהבו מהחלטה, וחוששים מכך שהארכת המסלול והגברת הפעילות בשדה יפגעו באיכות החיים של תושבי הקריות.

בקרית חיים, הקרובה לשדה התעופה, תקפו בחריפות את ראש העירייה.
ההסכם נחתם לפני שבוע, בתום מספר ישיבות עם בכירי הגורמים המעורבים, בהם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות ועוד.

על פי ההסכם, אזור הכניסה לנמל המפרץ יתוכנן מחדש, באופן שלא ימנע את הארכת מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה בחיפה. התכנון הסטטוטורי להארכת מסלול השדה יוגש מחדש, ויכלול מסלול של עד 2,100 מטר, ברוטו. כמו כן, תתוכנן קישוריות של טרמינל השדה לתחנת רכבת חוצות המפרץ.

שר התחבורה בירך על שיתוף הפעולה עם העירייה וציין כי פתיחת נמל המפרץ צפויה לפתוח את ענף הנמלים לתחרות ולשפר את רמת השירות. קליש רותם אמרה כי מדובר בבשורה גדולה לעיר ולצפון: "שדה התעופה הוא מנוף כלכלי חיוני לצפון המדינה".

העירייה גם התחייבה לא לנקוט בהליכים משפטיים בעתיד בנוגע להיתרי הבנייה של הנמל החדש

בעקבות ההסכם צייצה קליש רותם: "המסלול שיאפשר טווחי טיסה עד למרכז אירופה - רומא, בודפשט וקייב. ‏זה בדיוק מה שביקשנו".

יצוין, כי למרות מחיקת העתירה של עיריית חיפה נגד תוכנית נמל המפרץ, עדיין קיימת עתירה פתוחה בנושא של הפורום הישראלי לשמירה על החופים. על פי החלטת בית המשפט, חייבים חברי הפורום להודיע עד תחילת חודש ספטמבר אם הם ממשיכים בניהול העתירה. בפורום טרם החליטו

לא כולם באזור שותפים להתלהבות של קליש מהנושא. חבר המועצה מוטי בליצבלאו, תושב קרית חיים: "שדה תעופה בקרית חיים הוא רעה חולה ודבר בלתי נסבל. בקושי אנחנו סובלים את השדה הנוכחי, המהווה כעת גם אלטרנטיבה זמנית לשדה התעופה של המטוסים הקלים בהרצליה שנסגר.

"לא ייתכן שכאשר יש כאן מצבור של חומרים מסוכנים ודליקים ומפעלים מזהמים, נסכן את כל האזור עם מטוסים כבדים יותר, בנוסף למטוסים הפועלים כבר עכשיו. זו מכירת חיסול של קרית חיים, כדי שקליש רותם תציג לבוחריה איזשהו ניצחון".

ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי: "אני מתנגד באופן עקרוני להפיכת שדה תעופה בחיפה לשדה בינלאומי, אם מסלולי המטוסים ישפיעו על איכות החיים, איכות הסביבה ומפגעי הרעש של תושבי הקריות.

"עם זאת, מדובר בסיכום דברים בלבד, שלא מגובה בתכנון מפורט שנדון במוסדות התכנון. בכוונתי לדרוש תסקיר השפעה על הסביבה, שיציג את כל ההיבטים והמשמעויות על האזור כולו".

ראש עיריית קרית מוצקין, חיים צורי: "הרעיון הזה נמשך כבר 10 שנים. עד היום זה היה בגדר דיבורים. כשזה יהפוך למשהו רציני עם תוכניות ברורות וגודל המטוסים, אז נביע את העמדה שלנו בצורה ברורה".

ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור: "מדובר בתוכנית רעיונית בלבד, שעדיין לא גובשה או נבחנה לעומק בערכאות התכנון השונות. כאשר תתגבש תוכנית כזו, נוכל לבחון אותה לעומק ולדון בה כדי לקבל החלטה האם ראוי להוציא אותה לפועל".