הגשמים האחרונים החמירו עוד יותר את מצב הכבישים במפרץ חיפה, בתחום אחריותה של עיריית חיפה, וחלק מהכבישים, שהיו קשים למעבר גם לפני הגשמים העזים, הפכו לפחות עבירים.

בורות בכביש ידין | צילום: נחום סגל
כזכור, לפני כחודש העלה "ידיעות המפרץ" את סוגיית תקינות כבישי המפרץ, במיוחד כביש ההסתדרות (כביש 4) ודרך יגאל ידין (הכביש המוביל בין קרית חיים לבית הספר הטכני, בדרך לכביש עוקף קריות).

מורי נהיגה מהאזור, שמשתמשים בכבישים על בסיס יומי, ציינו אז: "זה פשוט בלתי אפשרי לעבור דרך כביש ההסתדרות, במיוחד דרך הקטע מול משרד הרישוי. אתה עובר שם בין בור לבור, בין טלאי לטלאי. פנינו לעיריית חיפה, אבל נדמה לי שאף אחד לא ממש שומע".

בדיקת "ידיעות המפרץ" העלתה כי האחריות על תחזוקת כביש ההסתדרות, בין מבואותיה הדרומיות של חיפה ועד לכיוון עכו, מתחלקת בין שלושה גופים: חברת יפה נוף, עיריית חיפה וחברת נתיבי ישראל. בעוד שהקטעים באחריות עיריית חיפה משובשים, הרי הקטעים באחריות שתי החברות האחרות תקינים יחסית והנסיעה דרכה חלקה.

מאז אותה כתבה, המצב רק החמיר בעקבות הגשמים העזים שירדו באזור. מורה נהיגה מהקריות (שמו שמור במערכת, א"ג): "אם עד עכשיו המצב היה קשה, אחרי הגשמים של השבועות האחרונים זה הפך לבלתי נסבל. רכבים של מורי נהיגה ובכלל נפגעים עם בסיס יומי. אין יום שאני עובר במפרץ, ואני לא נתקל באיזה בור או לא רואה מכונית שיש לה פנצ'ר בגלל הכבישים הרעועים".

לטענת נהגים מהקריות, המצב בכביש יגאל ידין הוא בכי רע, והחמיר מאוד בחודש האחרון. הנהגים סיפרו כי באחד משני המסלולים כמעט בלתי אפשרי לנסוע, מרוב שהוא מלא בורות, בעוד שדרך המסלול השני הנהיגה מאוד קשה.

מורה הנהיגה אדי לנצמן: "כבר שנים שהמצב הזה נמשך, והעירייה לא באמת מתקנת כבישים, היא שמה פלסטרים שלא מחזיקים מעמד, וזאת במקום לרבד את הכבישים כמו שצריך. זה קורה בכביש ההסתדרות, זה קורה בכביש לטכני, זה קורה בכל מקום. לי התפוצץ גלגל לא מזמן, לאחר שנכנסתי לבור.

"אנחנו, מורי הנהיגה, פונים עשרות פעמים ביום למוקד העירוני, מעירים את תשומת ליבם לבורות. הם עונים שהמפגע רשום, אבל שום דבר לא קורה. אחרי המבול האחרון, יש בורות ממש עמוקים בכבישים. זה לא רק אי נעימות, זה יכול לגרום לתאונות ולנזקים מאוד כבדים למכוניות.

"אמרו לנו אין מה לעשות, שקודם יפסיק הגשם. למה לא לשפוך לפחות חול, לכסות? בחורף הזה, זה עבר כל גבול, העירייה לא עושה שום דבר. מאות מורי נהיגה פונים למוקד העירוני אבל לא מתקנים. עשרות פעמים ביום פונים למוקד, אומרים לנו בטיפול, ודבר לא נעשה. גם לי התפוצץ גלגל בשנה שעברה, שנכנסתי לבור כזה. ואני מכיר עוד רבים מאוד שזה קרה להם".

אתם תובעים על הנזקים?
"אני לא יודע, אף אחד לא אומר שיש לנו זכות לתבוע. אני מכיר כאלו שתבעו, זה תהליך ארוך, צריך קודם כל לממן את התיקון, אחר כך להביא חשבונית ולומר איפה זה קרה בדיוק.

"תהליך ארוך ולא לכולם יש סבלנות ולפעמים הנזקים כבדים כי לא רק הגלגל מתפוצץ אלא גם הג'אנט נפגע. ראיתי בימי המבול פוסט שמישהי העלתה לרשת, שורה של מכוניות שבעליהם מחליפים גלגלים בגשם. נורא".

יניב קרניאל, מורה לנהיגה: "אני מורה לנהיגה בקריות ובחיפה, ואני פונה לעיריית חיפה מזה שנים עם הבעיות הללו. יש מקומות שאמרתי שכאן יהיו תאונות, ושם היו תאונות. מקבלים את התלונות ומטפלים בעצלתיים, אם בכלל מטפלים.

"אחר כך, ברוב חוצפתם שואלים אותי אם תיקנו, שאני צריך לבדוק. אני בקר העבודה שלהם? ויש מקומות שבכלל לא מגיעים אליהם. זה נורא. זה קורה בכביש ההסתדרות, זה קורה בכביש לטכני וזה קורה גם בתוך קרית חיים מזרחית. ברחוב יצחק ינאי, למשל, יש בורות המון זמן, ודבר לא נעשה.

"ממש הכנתי עבורם סוג של תוכנית עבודה, ציינתי איפה המפגעים, אבל זה לא תוקן. חשבתי, כאשר נכנסה ראש עיר חדשה לתפקיד, כי משהו ישתנה. אבל שום דבר לא השתנה. זה קטע עצוב, במיוחד כאשר אתה משווה למצב ביתר הערים באזור, כמו קרית ביאליק וקרית מוצקין, שם אתה רואה ישר טיפול בבעיות.

מעיריית חיפה בחרו שלא להגיב לטענות.