עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים פרטיים הוצבו בקרית מוצקין. העמדות הוקמו כחלק מפרויקט ארצי שיחל בקרית מוצקין וימשיך לאחר מכן לרשויות נוספות בארץ. תושבים שברשותם רכב חשמלי יוכלו לבקש להציב עמדה בסמוך לביתם.

תחנת טעינה. צילום: באדיבות עיריית קרית מוצקין

היום (שני) תשיק חברת Greenspot רשת עירונית של עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים. מדובר במערכת עירונית בפרישה מלאה הראשונה מסוגה בישראל, כאשר הפרישה הראשונית תהיה בקריית מוצקין ובהמשך גם ברשויות מקומיות נוספות במפרץ חיפה.

במסגרת הפרויקט יוקמו 100 עמדות טעינה ציבוריות בכל איזור המפרץ. עד כה הוצבו 4 עמדות במוצקין אחת ליד הרבמ"ד, 2 בשדרות גושן ואחת ברחוב תדהר.

כל עמדה כוללת שני שקעים כל אחת, ובסמוך להן יסומנו מקומות חנייה לכלי רכב חשמליים. תושבים אשר אין ברשותם חניה פרטית יוכלו להגיש בקשה לעירייה להצבת עמדת טעינה באזור מגוריהם.

עמדות הטעינה הינן עמדות בהספק גבוה (22 kW לכל שקע בזרם חליפין – AC, תלת-פאזי), ומאפשרות לטעון את סוללת הרכב במלואה תוך 2-6 שעות, בהתאם לסוג הרכב ומצב הסוללה.

העמדות נשלטות מרחוק בזמן אמת על ידי מערכת ניהול מתקדמת, ולרווחת המשתמשים קיים גם מערך שירות לקוחות טלפוני זמין 24/7. עלות הטעינה תעמוד על כ- 1.5 שקל לקילו-וואט שעה.

ישנם מספר סוגי מסלולים שונים המאפשרים ניהול טעינה נכון ונוח ומותאמים ללקוחות שונים, מה שמאפשר טעינה מלאה בעלות של כמה עשרות שקלים בלבד.

צילום: באדיבות עיריית קרית מוצקין

הפרויקט מתבצע בשיתוף מוסד שמואל נאמן מהטכניון איגוד ערים אזור מפרץ חיפה - להגנת הסביבה, ונתמך במימון משרד האנרגיה והמנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.

"מטרת הפרויקט לעודד נסיעה ברכבים חשמליים, שאינם מזהמים וחיסכוניים. לדברי עידן ליבס, חוקר מדיניות אנרגיה ותחבורה חכמה במוסד שמואל נאמן השאיפה היא שעד שנת 2030 רוב הרכבים בארץ יהיו רכבים חשמליים.

"כיום יש 10,000 רכבים חשמליים בארץ", אמר. "המטרה היא לעודד אנשים לרכוש רכבים חשמליים שהם הרבה יותר חסכוניים. עלות נסיעה והחזקה של רכב חשמלי הינו בין שליש לחמישית מרכב רגיל.

"שכן, מחיר החשמל הוא הרבה יותר זול, והתחזוקה שלהם היא מינימלית". השקת העמדות, שכבר הוצבו בעיר תתקיים ביום שני (היום) בהשתתפות שר האנרגיה,יובל שטייניץ, וראש העיר, חיים צורי.